Lemonade introduceerde vorige week hun eerste autoverzekering in de Amerikaanse staat Illinois, speciaal bedoeld voor volledig elektrische of hybride auto en een lage kilometerstand. Op basis van telematica wordt onder meer het rijgedrag gemeten en kunnen gegevens van een ongeval geregistreerd worden. Het uitgangspunt van hierbij is een nauwkeurige prijsstelling en lange afstanden.
Dat laatste blijkt voor Lemonade met name de reden voor de overname van Metromile. De autoverzekeraar beschikt namelijk over data en algoritmes die Lemonade Car zogezegd kunnen helpen om tijd te besparen, risico’s af te vlakken en de efficiëntie te verhogen.
'Duidelijk waardevol'
“Onze bedrijven hebben een bijna perfecte overlap in visie en cultuur, maar hebben bijna geen overlap in producten en licenties”, schrijft Daniel Schreiber. “En dan zijn er nog de 49 staatslicenties van Metromile, meer dan 100 miljoen dollar aan doorgewinterde in-force premium (IFP), en meer dan 250 miljoen dollar aan cash. Allemaal duidelijk waardevol voor Lemonade.”
Maar wat de deal echt strategisch maakt volgens Schreiber, is de manier waarop Metromile zichzelf neerzet: een data science bedrijf gericht op autoverzekeringen.”