Hypotheekbranche: 'Consumentenbond doet alsof wettelijke zorgplicht oneindig is'

Hypotheekbranche: 'Consumentenbond doet alsof wettelijke zorgplicht oneindig is'

Hypotheekadviesorganisaties noemen het onderzoek van de Consumentenbond naar serviceabonnementen schadelijk, onvolledig en subjectief. De consumentenorganisatie stelt dat hypotheekadviseurs voornamelijk gebakken lucht verkopen. Volgens OvFD-directeur Colinda Rosenbrand is dat veel te kort door de bocht en blijkt dat het niet voor niets is dat de OvFD het nazorgdocument uitbracht. "De Consumentenbond spiegelt mensen voor dat de wettelijke zorgplicht tot in het oneindige doorloopt. Zo is het niet."

In het nazorgdocument dat de OvFD in nauw overleg met de AFM opstelde, staat wat de verplichtingen zijn van een adviseur na de transactie. “We hebben dat document opgesteld om voorzienbare teleurstellingen bij de consument te voorkomen”, zegt Rosenbrand. “Wij hebben daarom onderscheid gemaakt tussen de wettelijke zorgplicht en de activiteiten die vallen onder met de klant overeen te komen nazorg. Informeren over einde rentevaste periode is zorgplicht, maar begeleiding en advies is nazorg. Een serviceabonnement kan dan van toegevoegde waarde zijn.”

Schadelijke gevolgen

Het stuit Rosenbrand tegen de borst dat de Consumentenbond hun leden nu afraadt om een serviceabonnement te sluiten, enkel omdat er soms ook onderdelen in staan die wat minder relevant zijn. In plaats van een abonnement zouden consumenten volgens de bond voor ‘simpele wijzigingen’ ook gewoon bij hun hypotheekverstrekker terecht kunnen. Dat kan echter schadelijke gevolgen hebben, zegt Rosenbrand.

Ik ken klanten die op die manier klakkeloos op het verkeerde leningdeel aflosten”

“Een consument loopt financiële risico’s, daarom gaat hij naar een adviseur. En dan zegt de Consumentenbond: ‘je hoeft geen abonnement bij ze af te sluiten, want het is gebakken lucht.’ Vervolgens verwijzen ze hem naar de aanbieder met alle risico’s van dien. Ik ken klanten die op die manier klakkeloos op het verkeerde leningdeel aflosten.”

Ze noemt het voorbeeld van de klant die na overleg met de bank een boeterente betaalde over een extra aflossing, terwijl hij twee maanden later zou gaan verhuizen en de hele hypotheek boetevrij kon oversluiten. “Dat soort situaties ga je krijgen en je bent er als adviseur voor om die te voorkomen. Dus als er elementen in het serviceabonnement zitten die wij ook in het nazorgdocument hebben staan, dan is dat echt wel waardevol voor consumenten”, aldus Rosenbrand.

Geen dubbele kosten

Volgens de OvFD-directeur heeft de AFM de serviceabonnementen al eens onderzocht en geconstateerd dat het merendeel van de financiële dienstverleners daar op een goede manier mee omgaat: "Zij bieden abonnementen aan met relevante dienstverlening en brengen geen dubbele kosten in rekening aan klanten die in het verleden al provisie hebben betaald of nog steeds betalen."

'Oneindig en kosteloos'

Martin Hagedoorn, manager Product & Business Expertise bij CMIS, herkent dat er veel onduidelijkheden zijn over nazorg. Het zou volgens hem goed zijn als er meer helderheid over komt. “Mensen denken dat wettelijke zorgplicht oneindig is en dat het allemaal kosteloos is.”

In het artikel in de Consumentengids worden de CMIS-labels genoemd als aanbieders met veel gebakken lucht in de serviceabonnementen. Hagedoorn bestrijdt dat. Voor de introductie van de abonnementen is er volgens hem juist zorgvuldig met consumenten overlegd wat er in zo’n serviceproduct moet zitten. “Het aantal opzeggingen valt ook reuze mee. Mensen zijn dus blijkbaar ook tevreden.”

Hypotheek Visie: zeer onvolledig

Raj Singh, mede-eigenaar van adviesketen Hypotheek Visie, vindt dat de Consumentenbond een zeer onvolledig beeld heeft geschetst. Het serviceabonnement van Hypotheek Visie kost 2,50 per maand. Met de toestemming van de consument kunnen zijn adviseurs daarna de actuele gegevens blijven ophalen bij de geldverstrekker.

Ik moet nazorg op maat leveren. Om dat te doen heb ik data nodig”

“Ik heb een centrale AFM-vergunning”, verduidelijkt Singh. “Ik moet nazorg op maat leveren. Om dat te doen heb ik data nodig. Wij kunnen niet helpen zonder dat we weten wat er veranderd is.” Hij ziet het serviceabonnement dus vooral als ‘een moetje.’ Een verdienmodel is het volgens hem zeker niet. “Nee, met 2,50 per maand heb ik een payback op de ontwikkelkosten van tien jaar.”

Ook relevant bij 20 jaar vast

De Consumentenbond vraagt zich in het artikel hardop af waarom je een serviceabonnement nodig hebt als je de rente voor 20 jaar vast zet. Singh weet wel waarom. “Als de huizenprijzen zo hard stijgen als nu en de overwaarde loopt op, dan kan al heel snel de risico-opslag er af. Je kunt er zo 16 jaar voor je klant af praten.”

Singh sluit zich ook aan bij Rosenbrand en Hagedoorn als het gaat om de onduidelijkheid over de nazorgregels. Hij benadrukt dat de abonnementen in de markt er ook op advies zijn van de AFM. “Zij zeggen zelf dat als je niet aangeeft dat je je kunt abonneren, een klant zich onbeperkt kan blijven beroepen op nazorg. Een abonnement aanbieden is de enige manier om dat uit te sluiten.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.