Nog geen twee jaar na de waarschuwing neemt de rechtsbijstanduitvoerder contact op met Promovendum. De klant zit dan al op elf schademeldingen. Voor de verzekeraar is dat aanleiding om de verzekering te beëindigen. De klant gaat er niet mee akkoord en eist dat zijn polis in stand gehouden wordt. “Het kan niet zo zijn dat wanneer iemand pech heeft en wanneer de pech is opgelost, dat [Promovendum] kan besluiten om de verzekering op te zeggen.”
Beëindiging in verband met schade
In de opzeggingsbrief wordt verwezen naar artikel 10 lid d van de polisvoorwaarden. Daar staat dat de verzekeraar de polis mag beëindigen, “indien Promovendum de verzekering schriftelijk beëindigt in verband met schade. Promovendum heeft dit recht tot 30 dagen na de afwikkeling van de schade. Daarbij wordt de verzekering na twee maanden beëindigd, zodat u de mogelijk heeft om het risico elders te verzekeren.”
Geen grond
Wat de geschillencommissie betreft geeft dit artikel geen grond om de verzekering op te zeggen vanwege een bovengemiddeld schadeverloop. De verzekering van de veelclaimer had volgens Kifid dus niet opgezegd mogen worden.
Promovendum moet de verzekering met terugwerkende kracht dus weer herstellen. De klant vroeg ook om een vergoeding voor zijn tijd in deze zaak, maar dat kon hij niet onderbouwen. De uitspraak is niet-bindend.