Reaal postuum op het podium voor digitale klantervaring

Reaal postuum op het podium voor digitale klantervaring

Een opvallende prijswinnaar in de Digital Excellence Monitor van marketingonderzoeker WUA. De hoogste score (70/100) voor digitale klantervaring in de categorie verzekeringen wordt mede behaald door Reaal. De website van Reaal verwijst voor nieuwe verzekeringen echter al enige tijd door naar Nationale-Nederlanden. ANWB haalt dezelfde score als Reaal, maar staat op decimalen toch een trede hoger.

Het WUA-onderzoek wordt uitgevoerd door een groep van tenminste 200 consumenten met een specifieke opdracht het web op te sturen. Bijvoorbeeld: ‘zoek een autoverzekering die het beste bij jouw situatie past.’ Een verzekeraar die helemaal niet gevonden wordt, krijgt ook geen beoordeling. Zo kan het gebeuren dat bijvoorbeeld ASR en Interpolis de lijst helemaal niet halen.

Direct writers scoren niet hoog

Hoewel je vanwege de opzet van het onderzoek veel direct writers hoog in de lijst zou verwachten, is dat niet het geval. In de verzekeringscategorie beginnen consumenten hun zoektocht nog steeds bij de banken. ING (4) en ABN Amro (5) eindigen ruim voor Centraal Beheer (7), FBTO (10), Ohra (12) en Ditzo (31).

Vergelijkers scoren evenmin hoge cijfers voor digitale klantervaring. De Consumentenbond is de eerste op de lijst (9), Independer volgt op gepaste afstand (17), Pricewise komt terug op plaats 28.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.