Meer dan 20 procent van de Nederlandse huishoudens zou nu moeite hebben om maandelijks de rekeningen te betalen. Omdat het hier ook pensioenfondsdeelnemers kan betreffen, wil het fonds samen met NSR "proactief en vroegtijdig" hulp bieden,. Hiermee hoopt het ABP dat deelnemers die mogelijk in de financiële problemen zitten weer grip op hun financiën krijgen.
Getraind om signalen op te vangen
Medewerkers van de klantenservice van pensioenuitvoeringsorganisatie APG, die optreedt namens ABP, zijn inmiddels getraind om signalen die duiden op mogelijke betalingsproblemen in een vroeg stadium te herkennen. Wanneer de betreffende pensioendeelnemer ervoor openstaat, dan wordt hulp aangeboden in de vorm van meedenken in oplossingen en welke instanties daar bij kunnen helpen.
Diverse bedrijven aangesloten
Bij NSR zijn al tal van organisaties en overheden aangesloten. Het gaat onder meer om Aegon, VGZ, ABN Amro, verschillende grote gemeenten, maar ook bedrijven als de NS en Vattenfall.