Er wordt al langer over gesproken dat adviseurs assurantiebelasting moeten afdragen wanneer ze zowel provisie als een directe klantbeloning krijgen. Na eerder uitstel komt het er nu toch van. Waarom heeft dit zoveel voeten in aarde?
“Het gaat hier vooral om de invoeringstijd. We hebben uitgelegd aan de Belastingdienst dat adviseurs en bemiddelaars na publicatie van de wijziging voldoende tijd moeten krijgen om eventuele aanpassingen door te voeren en ook om de communicatie aan de klant goed vorm te kunnen geven. Aan dit verzoek heeft de Belastingdienst gehoor gegeven. Met de uiteindelijke publicatie begin dit jaar is de wijzigingsdatum bepaald op 1 januari 2022. Overigens zijn er nu ook bemiddelaars die al assurantiebelasting afdragen; dat geldt als een adviseur niet op provisiebasis werkt, maar zijn inkomsten uitsluitend uit de aanvullende beloning genereert of als hij aangewezen bemiddelaar is. Voor hen verandert er niets.”
Voor welke verzekeringen is de nieuwe regeling niet van toepassing?
“Dat geldt voor alle verzekeringen die onder de wettelijke vrijstelling vallen. Denk daarbij aan levensverzekeringen, ziektekostenverzekeringen, maar ook herverzekeringen en brede weersverzekeringen. Op de website van Belastingdienst staat een duidelijk overzicht welke verzekeringen zijn vrijgesteld.”
Wat verandert er voor de klant?
“Uitsluitend in gevallen waarbij de klant een product heeft met provisie, waarover assurantiebelasting is verschuldigd, en daarnaast aan de adviseur/bemiddelaar een feevergoeding betaalt voor aanvullende dienstverlening, bijvoorbeeld in de vorm van een abonnement, moet de klant over deze aanvullende vergoeding vanaf 2022 assurantiebelasting betalen.”
Wanneer en wat moet je communiceren met de klant?
“Wanneer je klanten hebt die naast provisie aanvullende (abonnements)kosten betalen dan is het van belang om de klant tijdig te informeren dat over de aanvullende vergoeding met ingang van 1 januari 2022 assurantiebelasting wordt geheven.”
De eerste vraag blijft: 'moet ik per 1-1-2022 wél assurantiebelasting afdragen?”
Wat moet een adviseur die nu nog geen assurantiebelasting afdraagt regelen?
“De eerste vraag blijft: 'moet ik per 1-1-2022 wél assurantiebelasting afdragen?'. Als dat zo is, dan zal de adviseur/bemiddelaar zich allereerst moeten registeren bij de Belastingdienst; in het kennisportaal van Adfiz wordt daar uitleg over gegeven. Verder moet hij de klant informeren en zijn incassosysteem aanpassen.”
Is er nog een escape mogelijk voor adviseurs die geen assurantiebelasting willen afdragen?
“Nee. Tenzij je het stoppen met directe vergoeding door de klant als escape wenst te beschouwen.”