De meeste volmachtverzekeraars (en een aantal provinciale verzekeraars) maken gebruik van ANVA. In totaal gaat het om ongeveer 30 procent van de markt. Grofweg een op de drie WA-verzekerden zal vandaag dus toch ouderwets doorverwezen worden naar de verzekeraar van de tegenpartij. Het Verbond heeft ANVA tot 31 december uitstel gegeven om directe schadeafwikkeling alsnog te faciliteren.
DSA complexer dan gedacht
Carlier vindt de vertraging jammer, maar wijt dat niet alleen aan zijn organisatie. “In z’n algemeenheid is het complexer gebleken dan even een eenvoudig stukje code schrijven”, zegt hij. Na de eerste gesprekken met het Verbond was de eerste gedachte dat je bij een schade simpelweg moet kunnen aanvinken dat het om een DSA-schade gaat. Maar na overleg met de grote klanten van ANVA bleken er toch veel meer haken en ogen aan te zitten.
In z’n algemeenheid is het complexer gebleken dan even een eenvoudig stukje code schrijven”
“Een belangrijk criterium van onze klanten was dat ze DSA financieel gescheiden willen zien in hun systeem. Daar zit voor ons het meeste werk. En de meeste risico’s, want tot in het grootboek moet het gescheiden worden behandeld”, vertelt Carlier. Inmiddels is dat gebeurd, maar moet het systeem nog via een pilot worden getest door een serviceprovider en een maatschappij. “Voor we het verder uitrollen naar de markt, willen we eerst dat het goedgekeurd wordt door die pilots”, zegt Carlier.
Aanpassingen verwerken vergt tijd
De pilots zullen waarschijnlijk tot in augustus lopen. “Op het moment dat die afgerond worden, moeten we al die aanpassingen nog ‘terugpatchen’ op de oudere releases die we nog steeds ondersteunen. Daar zit ook veel werk in.” Als dat naar de verwachting van ANVA in september klaar is, betekent het overigens nog steeds niet dat de volmachtkantoren vanaf dat moment met DSA aan de slag kunnen.
“Het is ook nog de vraag hoe snel onze klanten het kunnen installeren”, zegt Carlier. “Sommige klanten moeten het gaan verbinden met allerlei koppelingen, externe systemen, eigen front-office-systemen. Vanuit het verleden weten we dat klanten vaak nog wel één of twee maanden bezig zijn om het in hun eigen systeem te implementeren.”
Liever in een keer goed
ANVA is niet het enige systeemhuis in de branche, maar volgens het Verbond wel de enige die niet op tijd klaar is. Carlier heeft wel een vermoeden hoe dat kan. “Ik hoor dat er bij andere systeemhuizen voor een soort workaround is gekozen. Dat kan, maar het heeft uiteindelijk veel meer werk voor een gevolmachtigde tot gevolg.” ANVA koos volgens hem in overleg met het Verbond, de NVGA en de stichting EPS (clearinghuis) daarom bewust niet voor een workaround.
Of je dit in het systeem van één maatschappij moet implementeren of bij 150 volmachten, dat is echt heel wat anders”
'Gefaseerde implementatie'
Hoewel alle externe communicatie alleen over 1 juli rept, zullen de meeste volmachten dus pas in het najaar DSA kunnen aanbieden. Het Verbond van Verzekeraars spreekt desgevraagd inmiddels over een ‘gefaseerde implementatie’ bij de gevolmachtigden.
Carlier denkt dat het Verbond onderschat heeft wat de implicaties zijn geweest van de DSA-invoering. “Of je dit in het systeem van één maatschappij moet implementeren of bij 150 volmachten, dat is echt heel wat anders. Daar zit een compleet ander traject aan vast. Ik denk niet dat dat helemaal goed bij het Verbond op het netvlies heeft gestaan.”
Reactie Verbond
In een reactie zegt het Verbond dat het goed nieuws is en een hele prestatie dat het merendeel van de verzekeraars en een deel van de gevolmachtigden al wel vanaf vandaag DSA aanbiedt. Over de communicatie naar de verzekerden schrijft een woordvoerder dat de vertraging geen grote gevolgen heeft. "Niet in de boodschap zelf, het blijft een klantgerichte verbetering, maar uiteraard vermelden we dat in de loop van het jaar ook dit deel van de volmachten DSA zullen gaan aanbieden."