AM Expertpanel: Dit zijn de verzekeraars die écht innovatief zijn

AM Expertpanel: Dit zijn de verzekeraars die écht innovatief zijn

Het AMexpertpanel sprak zich dit keer uit over innovatie. Conclusie: innovatie in de verzekeringsbranche imponeert nog niet echt. We vroegen het panel ook welke verzekeraars nu echt innovatief zijn. De uitkomst: Inshared wordt het meest als innovatief gezien en ASR als goede tweede. Thijs van Eunen van OneQuestion.nl licht toe.

Er wordt veel over innovatie in de verzekeringsbranche gesproken. Reden om het AMexpertpanel daarover enkele vragen te stellen. Aan de panelleden is gevraagd om aan te geven hoe innovatief ze een aantal van de Nederlandse verzekeraars vinden (zie tabel Oordeel over het innovtief zijn van verzekeraars). Op een schaal van 1 tot 5 (1=niet innovatief, 5=zeer innovatief) scoren de meeste verzekeraars onder de 3. Dat betekent dat ze bepaald niet als innovatief worden gezien.

Inshared meest innovatief

Het meest innovatief vindt men InShared, terwijl Klaverblad als het minst innovatief wordt beschouwd. Het zou ons niet verbazen als de televisiecommercials van deze beide verzekeraars hierbij een rol hebben gespeeld. InShared communiceert immers in haar reclame een andere, nieuwe werkwijze, terwijl Klaverblad juist het omgekeerde vertelt: ‘Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder’.

Uit de tabel  hierboven blijkt ook dat panelleden die bij een verzekeraar werken over het algemeen iets positiever oordelen over het innovatieve karakter van verzekeraars in vergelijking met panelleden die werken bij een intermediair. Ook de wat jongere AMexperts bestempelen de genoemde verzekeraars wat sneller als innovatief dan dat de ouderen dat doen.

Voogd & Voogd vaakst genoemd

Ook is gevraagd of spontaan verzekeraars en/of intermediairs genoemd kunnen worden die men zelf het meest innovatief vindt. Het vaakst genoemd is dan Voogd & Voogd (de meting onder het AMexpertpanel vond plaats voordat NN aankondigde zijn relatie met Voogd & Voogd te wijzigen). Spontaan werden daarnaast ook nog Achmea, Independer en ASR meermalen genoemd, gevolgd door NN, Risk, Brand New Day, Aon en InShared. Verder werden twintig verzekeraars elk eenmaal genoemd.

Aan de panelleden is vervolgens een aantal zogeheten insurtechinitiatieven voorgelegd (tabel hierboven). Als men deze initiatieven al kende werden ze over het algemeen als behoorlijk innovatief beschouwd. Lemonade voert met afstand de lijst aan als meest innovatief beschouwd insurtechinitiatief. Op behoorlijke afstand volgen Friss, Open Claims en consultancybedrijf Innopay. Swift Online, Risk en Laka worden niet zo innovatief gevonden.

Ook hier valt weer op dat panelleden die bij een verzekeraar werken deze initiatieven vaker innovatief vinden dan panelleden die bij een intermediair werken. Opvallend is dat veel AMexperts geen oordeel kunnen geven over de meeste van deze initiatieven. Zo zijn Laka, Innopay en Swift Online bij zo’n 80 procent van de experts te weinig bekend om over te kunnen oordelen. Uiteraard heeft het kennen van deze initiatieven ook te maken met de vraag of men zelf tijdens het dagelijkse werk betrokken is bij innovatie.

Bijna 30 procent van de AMexperts heeft in het dagelijkse werk veel te maken met insurtech (zie tabel hierboven). Bijna tweederde heeft weinig of niets te maken met insurtech terwijl ongeveer één op de tien AMexperts nog nooit van het begrip heeft gehoord. Ook hier zien we weer dat de omgang met insurtech bij oudere AMexperts (ouder dan 55 jaar) minder vaak voorkomt dan bij de wat jongeren.

Uit de eerste tabel blijkt al dat Lemonade het meest bekende insurtechinitiatief is, dat bovendien ook nog eens als het meest innovatief wordt gezien; hoewel een kwart van de AMexperts Lemonade juist niet als innovatief beschouwt.

Extra vragen over Lemonade

Over Lemonade is nog een aantal extra vragen gesteld. Over het algemeen staat men hier positief tegenover, wederom vooral de verzekeraars. Positief vindt men dat Lemonade de branche scherp houdt, terwijl de intermediairs opmerken dat Lemonade ook voorziet in de behoefte van de klant. Ook denkt een kwart van de intermediairs dat Lemonade zorgt voor lagere premies. Eén op de zeven tussenpersonen denkt dat Lemonade een winstgevend project is, maar geen enkele AMexpert die bij een verzekeraar werkt onderschrijft die mening.

Lemonade brengt niets nieuws

Negatieve oordelen over Lemonade betreffen de veronderstelling dat Lemonade eigenlijk niets nieuws brengt, iets wat vooral gezegd wordt door AMexperts die bij een intermediair werken. De panelleden die bij een verzekeraar werken denken dat Lemonade snel door de concurrentie ingehaald wordt.

Innovatie speelt rol in denken en doen

Al met al, innovatie speelt zeker een rol in het denken en doen van degenen die werken in de verzekeringsbranche. Een meerderheid van de AMexperts blijkt niet erg goed op de hoogte te zijn van insurtechinitiatieven. We moeten ons echter realiseren dat innovatie niet alleen plaatsvindt op het gebied van insurtech. Het is een kwestie van wat je wel en wat je niet als innovatie beschouwt. En daar zijn de deskundigen het lang niet altijd over eens.

Verzekeraars positiever over innovaties in branche

In het algemeen kan gesteld worden dat degenen die in de verzekeringsbranche werkzaam zijn niet al te enthousiast zijn over het innovatieve gehalte van de branche en de partijen die daarin werkzaam zijn. Opvallend daarbij is dat degenen die werkzaam zijn bij een verzekeraar beduidend positiever denken over innovaties in de branche (en daar ook meer van afweten) dan degenen die bij een intermediair werken.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.