Nederlandse bedrijven gaven in 2020 gemiddeld 18 miljoen euro uit aan IT, waarvan 22 procent aan cyberveiligheid. Volgens Yasin Chalabi, manager Cyber & Data risks en professional insurance bij Hiscox laten de cijfers zien dat geen enkele sector volledig beschermd is tegen cybercrime. “Het gaat niet simpelweg om een forse investering in cybersecurity, maar ook om de juiste kennis en expertise om cybercrime te herkennen, data goed te beveiligen en te herstellen bij schade.”
Steeds vaker losgeld betaald
Hoewel Nederlandse bedrijven zich bewust lijken van het risico van een cyberaanval, blijkt dat 89 procent van de gedupeerde bedrijven tot een maand bezig de zaken weer op orde te krijgen na een dergelijke aanval. 45 procent heeft zelf weleens losgeld betaald om data te herstellen, vorig jaar was dat nog 20 procent.
Menselijk handelen
De meeste claims die de cyberverzekeraar ontvangt, worden veroorzaakt door menselijk handelen. Zoals het openen van een phishingmail die van een collega lijkt te komen. Investeren in het opleiden van personeel om veilig met data om te gaan en cybercrime te herkennen is volgens Yasin Chalabi daarom een must. “Je bedrijf 100 procent beveiligen tegen cybercrime is een utopie, maar met de juiste kennis en een passende verzekering kom je al een heel eind.”
Het Cyber Readiness Report van Hiscox is een jaarlijks onderzoek onder meer dan 6000 wereldwijde professionals die betrokken zijn bij de cyberbeveiliging van hun organisatie.