Wanbetaling aan het licht gebracht
De vrouw sluit in 2019 een autoverzekering bij Ohra af. Hierbij wordt gevraagd naar eventuele wanbetaling bij de vorige verzekeraar. Volgens de vrouw is hier geen sprake van en de verzekering wordt dan ook afgesloten. Later dat jaar dient ze een schadeclaim in van € 4.188 in verband met een aanrijding. Vervolgens ontdekt Ohra dat de klant voordat deze de verzekering afsloot enige tijd onverzekerd was.
Ohra gaat op onderzoek uit en komt erachter dat de vrouw voorheen verzekerd was bij Centraal Beheer, maar dat deze verzekering wegens wanbetaling werd beëindigd. Wanneer de vrouw hiermee geconfronteerd wordt, zegt ze niet geweten te hebben dat ze dit bij het afsluiten van de verzekering moest melden.
Persoonlijke omstandigheden
Hoewel Ohra de vrouw als gevolg hiervan terecht in het Incidentenregister, het CBV en het IVR heeft geregistreerd, bleek een registratie in het EVR onterecht. De vrouw heeft een zoontje dat per auto vervoerd dient te worden en daarnaast is een tweede kindje onderweg. Ook lijdt ze aan PTSS als gevolg van een traumatische bevalling en een auto-ongeluk.
Volgens de geschillencommissie van Kifid zijn deze persoonlijke omstandigheden voldoende om de EVR-registratie van twee jaar te schrappen. Overige vorderingen, zoals de vergoeding van de autoschade, worden afgewezen.