Trend-Rx: 'Niet schadelast, maar inefficiënte bedrijfsvoering speelt autoverzekeraars parten'

Trend-Rx: 'Niet schadelast, maar inefficiënte bedrijfsvoering speelt autoverzekeraars parten'

De jarenlange consolidatie onder verzekeraars heeft niet geleid tot kostenvoordelen. Sterker nog, de beheerskosten van autoverzekeraars liggen nu hoger dan toen Delta Lloyd, Generali en Reaal nog zelfstandige merken waren. Dat blijkt uit een uitgebreid rapport van Trend-Rx en Automotive Insiders. Volgens de onderzoekers focussen verzekeraars zich te veel op het beheersen van de schadelast, terwijl de kosten hun werkelijke probleem zijn.

De combined ratio van de totale autoverzekeringsmarkt kwam in de eerste drie kwartalen van 2020 voor het eerst in jaren weer in de groene zone terecht. Voor elke euro premie ging er 93 cent uit aan schade en kosten. Hoewel verzekeraars al langzaam op weg waren naar operationele winstgevendheid, is de werkelijke winst toe te schrijven aan de coronacrisis. In cascoverzekeringen hoefde er vorig jaar nog maar 44 cent per euro aan schade te worden uitgekeerd, tegenover 54 cent in 2019.

Zou je echter alleen naar het WA-deel kijken, dan zijn autoverzekeringen nog steeds verlieslatend. Zelfs in het afgelopen coronajaar komt de combined ratio van de WA-portefeuille nog steeds uit op ruim 105 procent.

Premievolume groeit veel harder dan wagenpark

Verzekeraars zijn al enige jaren mede onder druk van DNB bezig om de premies op autoverzekeringen naar een gezonder niveau te brengen. Het totale premievolume van de autoverzekeringsmarkt becijfert Trend-Rx op 5,5 miljard euro per jaar. Sinds 2014 is dat een toename van 26 procent, terwijl het aantal voertuigen op de weg in dezelfde periode 9,3 procent groeide.

Corona verhult structureel probleem

De premieverhoging gaan meestal gepaard met de uitleg dat schadeherstel steeds duurder wordt en de letselschadevergoedingen almaar hoger. Volgens de onderzoekers klopt dat grotendeels, het percentage van de premie dat opgaat aan schadeherstel en letsel blijft door de premieverhogingen immers stabiel. Minder verkeer, minder schade, meer winst is in 2020 het logische gevolg.

Vanwege het incidentele karakter van de coronacrisis betwijfelen de onderzoekers of het positieve resultaat van de totale markt structureel is. Zodra Nederland weer uit de lockdown klimt, zullen ook het verkeer en de bijbehorende schades weer toenemen. Verzekeraars hebben daar maar heel beperkt invloed op.

De beloofde kostenvoordelen van schaalvergroting en digitalisering zijn nog altijd niet verwezenlijkt en het is ondertussen de vraag of dit ooit zal gebeuren”

'Schaalvergroting leverde niets op'

Dat geldt niet voor de eigen kosten. Die beheerkosten als percentage van de premie dalen echter nauwelijks en stijgen in absolute zin zelfs met 3 procent per jaar sinds 2013. “De beloofde kostenvoordelen van schaalvergroting en digitalisering zijn nog altijd niet verwezenlijkt en het is ondertussen de vraag of dit ooit zal gebeuren”, schrijft onderzoeker Arno Onink namens Trend-Rx en Automotive Insiders.

Hoewel tussen 2013 en 2019 een kwart van het aantal fte’s bij verzekeraars verdween, stegen de beheerkosten in die periode van 1,59 miljard euro, tot 2,02 miljard. In 2013 ging er van elke euro premie 30,2 cent op aan kosten. Zes jaar vol efficiency-gedreven overnames later is dat niet gedaald, maar opgelopen tot 32,2 cent. “Verzekeraars hebben dan ook eerder een beheer-, dan een schade-issue”, aldus Onink.

Directe verzekering

Later dit jaar starten verzekeraars met directe schadeafwikkeling. WA-verzekerden kunnen dan schades waar ze niet zelf voor aansprakelijk zijn bij hun eigen verzekeraar claimen in plaats van bij de verzekeraar van de tegenpartij. Verzekeraars hopen dat die vereenvoudiging op termijn ook kosten bespaart vanwege de kortere lijnen.

Onink verwacht echter dat directe schadeafwikkeling eerder tot een kostenstijging zal leiden, dan een -daling. Een WA-schade zal op dezelfde manier afgehandeld worden als een cascoschade. Maar de kosten voor het afwikkelen van WA- of cascoclaim ontlopen elkaar nauwelijks. “Door regres worden echter wel kosten toegevoegd aan het afhandelingsproces. Het lijkt daarom zeer onwaarschijnlijk dat directe schadeafhandeling kosten gaat besparen.”

Het complete rapport is hier aan te vragen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.