AMtopvrouwen Annemarie Rosebeek (Aon): 'Geef eens een kwinkslag terug'

AMtopvrouwen Annemarie Rosebeek (Aon): 'Geef eens een kwinkslag terug'

Annemarie Rosebeek stapte vorig jaar na 19 jaar bij ABN Amro over naar Aon als chief Affinity en staat daarmee op nummer 27 van de AM 100 Topvrouwen. Volgens haar is deze positie te bereiken door vooral gefocust te zijn op resultaat en inhoudelijk iets extra's te bieden. De ondervertegenwoordiging van vrouwen in hogere functies heeft haar nooit van de stappen in haar carrière weerhouden.

Moeten vrouwen beter worden vertegenwoordigd in hogere functies binnen het intermediair?
“Het is belangrijk dat er meer vrouwen in een directie zitten. Er is veel onderzoek gedaan naar diversiteit en daaruit blijkt dat je als organisatie met meer diversiteit in de directie succesvoller bent. Dat zit niet alleen in geslacht, maar bijvoorbeeld ook in leeftijd, achtergrond en houding. Je bent beter in staat om onderwerpen op een goede manier met elkaar te bespreken wanneer er diverse directieleden zijn, omdat je dan vanuit verschillende invalshoeken inzichten krijgt.”

De doorstroomkansen zijn prima, mits je gefocust bent op resultaat”

Hoe schat je de carrièrekansen in van vrouwen die de top van het intermediair willen bereiken?
“Ik heb negentien jaar in het management gewerkt bij ABN Amro. Ik denk dat de verzekeringsbranche en de assurantietussenpersonen niet heel erg afwijken van de bancaire sector. De doorstroomkansen zijn prima, mits je gefocust bent op resultaat. Het draait natuurlijk niet alleen om je geslacht of je leeftijd; je kwaliteiten, ervaring en de inhoud die je meeneemt, wegen net zo goed mee.”

Is het in het intermediair moeilijker om een toppositie te bereiken dan in de rest van de branche?
“Nee, dat geloof ik niet. Het is belangrijk dat je diversiteit in je directie hebt, maar ik denk niet dat dit moeilijker of makkelijker is in het intermediair dan in de rest van de branche. Uiteindelijk gaat het om de mentaliteit in het bedrijf, de wil om vooruitgang te boeken. Dat begint aan de top en daarbij is voorbeeldgedrag ontzettend belangrijk.”

Krijg je als vrouw in het intermediair meer met vooroordelen te maken dan elders in de branche?
“Ik denk dat het draait om hoe ontvankelijk je daar zelf voor bent. De een is gevoeliger voor bepaalde aspecten dan de ander, dat hangt volgens mij niet eens zozeer met geslacht samen. Alhoewel, als je er een etiket op wilt plakken, is het wel zo dat vrouwen als meer emotioneel worden gezien dan mannen. Maar het gaat er ook om hoe je daar zelf mee omgaat: geef bijvoorbeeld eens een kwinkslag terug. Ook in de bancaire sector waren vrouwen lange tijd ondervertegenwoordigd in hogere functieniveaus, maar ik heb dat nooit als een beperking of belemmering ervaren.”

Hoe geef je je carrière als vrouw een boost?
“Ik ben niet bewust met mijn carrière bezig geweest. Tien jaar geleden zou ik nog niet gezegd hebben dat ik een directiepositie bij een groot bedrijf wilde bereiken. Mijn drive is altijd om samen met het team de business te verbeteren en te vernieuwen. Daarom ben ik ook trots dat we al een verbetering van de klant- en medewerkerstevredenheid hebben bereikt. Nieuwsgierig zijn, echt willen weten hoe het zit en dan gefundeerd richting geven en durven te kiezen. Ga ergens voor. Ik geloof dat als je op inhoud iets extra’s te bieden hebt, dat het wel goedkomt met je carrière.”

Dit is het derde interview uit een reeks gesprekken met topvrouwen uit het intermediair. Lees ook de interviews met Valentina Visser (Havelaar & van Stolk) en Jeannette Veldsink (Veldsink Groep).

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.