Het is heel belangrijk om vrouwen te laten participeren in selectieteams”
Oprichter en consultant Frank van Veen, & Female Capital
“Als je als organisatie een vrouw wilt, moet je rekening houden met een aantal factoren. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk om vrouwen te laten participeren in selectieteams. Je ziet dat mannen over het algemeen onbewust voorkeuren hebben voor mensen die op hen lijken. Bedenk ook dat vrouwen bescheidener zijn dan mannen, maar als een vrouw zegt: ‘ik kan die job aan, ik ben er geschikt voor’, dan is dat ook zo. Als een man datzelfde zegt, is dat nog even afwachten. Vrouwen nemen ook veel meer tijd om te beslissen; ze zijn gevoeliger voorzaken als sfeer en cultuur. Mannen denken dan al snel: ‘wat is dat voor muts; past die wel in de cultuur’. Wanneer je een vrouw in je selectieteam hebt, zal die dat begrijpen. Vrouwen zijn ook gevoeliger voor secundaire arbeidsvoorwaarden. Het interesseert ze echt niet welke velgen een auto heeft, maar de privé-werkbalans vinden ze heel belangrijk. Vrouwen hebben om hen moverende redenen vaak veel meer behoefte aan flexibiliteit en de mogelijkheid om het werk in te plannen. Dat kun je ook wel aan ze overlaten; die veertig uur halen ze echt wel. Het is aan te raden om van diversiteit een target te maken; en koppel daar een bonus aan. Communiceer breed dat je meer vrouwen wilt en beloon medewerkers die iemand daarvoor aandragen.”
We hebben de ervaring én het is ook wetenschappelijk bewezen dat een divers team het meeste oplevert”
Directeur Human Resources Jolanda Sappelli, ASR
“Bij ons is twee derde van de raad van bestuur vrouw en een derde van de raad van commissarissen. Wij kijken echter breder naar diversiteit dan alleen naar geslacht, maar ook naar leeftijd, culturele en sociale afkomst, opvattingen, werkstijlen en competenties. We hebben de ervaring én het is ook wetenschappelijk bewezen dat een divers team het meeste oplevert. Om meer vrouwen in je organisatie te krijgen, moet je gewoon de beslissing nemen dat je een vrouw wilt hebben. Zet je vooroordelen opzij en ervaar wat diversiteit in jouw team kan brengen. Er zijn voldoende vrouwen te vinden. Stel doelstellingen op, maak afspraken in je organisatie hoe je diversiteit wilt bevorderen en meet dit ook. Hoewel tijd- en plaatsonafhankelijk werken door vrijwel al onze medewerkers wordt omarmd, weten we dat vrouwen dit heel erg waarderen; de balans werk-privé vinden ze belangrijk. Maar houd ook rekening met de wensen van het individu. We hebben de afgelopen jaren best wat in de werving en selectie aangepast om een diversere doelgroep aan te spreken. Zo hebben we altijd een man en een vrouw als gesprekspartner in een sollicitatieprocedure. En als je eenmaal vrouwen hebt binnengehaald, kunnen die als een soort rolmodel dienen om weer andere vrouwen aan te trekken.”
Inclusiviteit is de sleutel tot het succes en betaalt zich dubbel en dwars terug in resultaten en winstgevendheid”
Voorzitter Marguerite Soeteman-Reijnen, SER Topvrouwen.nl en Chairman Executive Board Aon Holdings
“To be successful in the marketplace, you need to be successful in the workplace first is een uitspraak van Doug Conant voormalig ceo van Campbells’ Soup. De maatschappelijke roep om gelijkwaardigheid neemt toe. Niet alleen gelijkwaardigheid tussen de geslachten, maar ook geaardheid (LGBTQ+) en culturele achtergrond zijn belangrijke maatschappelijke thema’s. Zaak voor bedrijven, ook het intermediair, om dit op te pakken en aan het werk te gaan. Inclusiviteit is de sleutel tot het succes en betaalt zich dubbel en dwars terug in resultaten en winstgevendheid. Om dit te bereiken is het noodzakelijk om diversiteit (getallen) meetbaar en inclusiviteit (cultuur en gedrag) bespreekbaar te maken. Als leider heb je hierin een gewichtige rol. Succesfactoren van een D&I-strategie zijn het identificeren en transparant maken van de statistieken, bepalen van nieuwe doelen, het delen van best practices, creëren van aandacht en het benchmarken met peers. Maar ook rolmodellen, bouwen van een diverse pijplijn, unconscious bias training en juiste secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals ouderschapsverlof, flexibele werktijden, gelijke beloning en tegemoetkoming bij kinderopvang, zijn van cruciaal belang. Doen we dit niet, dan lopen we als sector onaanvaardbare risico’s. Denk aan onvoldoende aangesloten zijn bij een brede groep stakeholders, zoals je klanten, werknemers en de maatschappij, niet voldoende in staat zijn om binnen een disruptief klimaat relevant te blijven en besluitvorming die niet gebalanceerd is.”
In AMmagazine en op amweb geven experts enkele keren per jaar antwoord op een vraag die adviseurs bezighoudt. Heb je zelf een vraag voor een aantal experts? Mail dan naar de redactie: redactie@amweb.nl. Wie weet komt jouw vraag in de volgende printeditie.