De formule staat open voor alle merkdealers. Oprichters zijn Bart Janssen en Erwin Arends, beiden voorheen werkzaam bij (onder meer) dealerbedrijf Pon. Zij willen een alternatief bieden voor de bekende glasherstelketens als Autotaalglas en Carglass. "De dealers hebben nu een aandeel van minder dan 10% in de ruitherstelmarkt", zegt Janssen (rechts op de foto), terwijl autorijders volgens hem juist graag naar de dealer willen voor ruitschadeherstel. "Dat is vaak een vertrouwd adres, goed bereikbaar en de dealer heeft de meest actuele kennis over de steeds complexere auto. Zeker met de geavanceerde veiligheidssystemen van nu is het essentieel de juiste know-how in huis te hebben." De toenemende complexiteit van auto's en dus ook autoruiten kan de merkdealers in de kaart spelen, denkt Janssen. "Er zijn 38 automerken en voor een universeel bedrijf wordt het lastig om op de hoogte te blijven van de ins en outs van elk merk."
Vier merken aangesloten
Dealerglass werkt samen met lease- en verzekeringsmaatschappijen; Toyota, Lexus, Renault en Dacia zijn de eerste vier automerken die zich hebben aangesloten. Met acht andere merken worden afrondende gesprekken gevoerd. Doelstelling is dat uiteindelijk alle automerken zich aansluiten. "Hierbinnen richt iedere merkdealer zich op herstel van ruitschade van zijn eigen merk." Voor herstel en vervanging worden altijd de originele onderdelen gebruikt.
In gesprek met top 10 verzekeraars
Dealerglass is per 1 maart gestart en werkt voor "een aantal grote lease- en verzekeringsmaatschappijen". Namen wil Janssen niet noemen. "Maar we zijn met alle top 10-spelers in de verzekeringsmarkt in gesprek. Vanuit verzekeraars is er wel de wens om ook met dealerbedrijven samen te werken voor ruitherstel, maar het is ingewikkeld om met 1.500 bedrijven afspraken te maken. Wij willen daar verandering in brengen met Dealerglass door als centraal punt afspraken te maken."