Volgens de Nederlandse Schuldhulproute (NSR) raken door de coronacrisis steeds meer Nederlanders in de schulden. Ruim één op de vijf huishoudens heeft daardoor moeite om rekeningen te betalen en dat aantal zal vermoedelijk nog verder oplopen. Het gaat hierbij vaak om mensen die eerder geen schulden hadden.
De Vereende heeft samen met het Verbond van Verzekeraars en de NVVK in de afgelopen maanden gewerkt aan de versterking van financiële weerbaarheid van kwetsbare groepen. Eén van de resultaten daarvan is: een laaggeprijsde aansprakelijkheids- of inboedelverzekering van de Vereende, beschikbaar voor alle klanten van schuldhulpverleners.
AVP en inboedelverzekering
NVVK-leden mogen tijdens het traject van schuldhulpverlening geen nieuwe schulden aangaan. Gebeurt dit wel, dan wordt het traject gestopt. Een AVP en inboedelverzekering worden daarom vaak dringend aangeraden en met regelmaat zelfs verplicht gesteld. Aspirant klanten kunnen hiervoor echter niet allemaal bij reguliere verzekeraars terecht. Daarom wijken ze uit naar de Vereende, maar daar worden ze geconfronteerd met hogere premies dan het marktmaximum. Met als gevolg dat hun inkomsten en uitgaven niet of nauwelijks in balans te brengen zijn.
Oplossing
De Vereende heeft samen met 18 assurantieadviseurs een klantreis uitgewerkt waarin de aspirant klant zijn volledige dossier (met apart NVVK-aanvraagformulier, inclusief inboedelwaardemeter en CIS-uittreksel) aanlevert. De adviseur probeert eerst de verzekeringen in de reguliere markt te sluiten. Lukt dat niet, dan komt er een aanbod met premies van de Vereende. Dat aanbod is lager dan de standaardpremies van de Vereende. Bovendien levert de adviseur een deel van zijn provisie in. Zijn de schulden uiteindelijk helemaal kwijtgescholden, dan doet de adviseur opnieuw een poging om zijn klant onder te brengen bij een reguliere verzekeraar.
Hulp zoeken bij schulden verdient het om beloond te worden”
Reden voor het aanbod
De Vereende wil hiermee vanuit zijn maatschappelijke rol een bijdrage leveren om onverzekerbaarheid tegen te gaan. Bert Sonneveld, manager Marketing & Acceptatie: “Zeker nu, in de coronatijd, willen wij mensen die in een moeilijke persoonlijke financiële situatie zitten en voor hulp aankloppen, helpen. Door deze samenwerking bieden wij een oplossing voor dit maatschappelijke issue. Korting geven past niet bij de Vereende. Wel het bieden van maatwerk en solidariteit met klanten die vanwege geen of weinig ‘eigen schuld’ bij ons komen. Onze bestaande premies waren in feite geen oplossing, maar een extra hobbel voor de start van een schuldhulpverleningstraject. Die hobbel hebben we nu weggenomen. Want hulp zoeken bij schulden verdient het om beloond te worden.”
Deelnemende assurantieadviseurs
Deelnemende assurantieadviseurs zijn: 2e kans verzekeringen (Bokhorst Verzekeringen), AAP Intercollectief, Aa-Stad Adviesgroep BV, Bouwman Financieel Advies, Certius Advies, De Kilometerverzekering, Financieel Advieshuys Waalre, FinSafe, Goldleaf, Huygens Financiële Diensten, insUralis, Karelse Verzekeringen, Merkelbag, Oliekan Financiële Diensten BV, Prior Financiële Diensten, Toren Advies, Van Rems & Portier Assurantiën BV en Vandemoss Assurantiën.