Achmea sluit aan bij drone-week

Achmea sluit aan bij drone-week

Achmea is partner van de Amsterdam Drone Week (ADW), die online plaatsvindt van 1 tot en met 3 december. "Dit past in onze strategie om bij te dragen aan een veilige en toekomstbestendige samenleving. De toekomst van innovatieve mobiliteit, ook door de lucht, hoort daarbij", zegt Achmea-bestuurslid Lidwien Suur,

Suur is ook ook lid van de Raad van Aanbeveling van de ADW. Ze erkent dat Achmea een vreemde eend in de bijt lijkt naast andere partners als Airbus, Boeing, KPN, Havenbedrijf Rotterdam, Amazon en Google. "Toch is het logisch dat we deze technologie nauwlettend volgen en daarbij graag voorop willen lopen. Verzekeraars leven nu eenmaal van risico’s. En waar op de ene plek risico’s sterk verminderen of verdwijnen, zoals autoschades, verschijnen ze op een andere plek en doemen er nieuwe markten op, zoals bij droneschades. En we doen het ook voor de maatschappij en voor de (schade)klanten van bijvoorbeeld Centraal Beheer en Interpolis. We denken continu na over hoe we Nederland dankzij nieuwe technologie veiliger en toekomstbestendiger kunnen maken."

Preventie en schadetaxatie

Achmea zet zelf drones in om ondernemers te adviseren over preventie. "We vliegen bijvoorbeeld boven tuinbouwkassen om de ruiten te controleren op haarscheurtjes. Maar we hangen ook sensoren in parkeergarages om overstromingen op tijd te detecteren. Allemaal technische oplossingen om de risico’s op schade zoveel mogelijk te beperken." Ook bij grote brand- en stormschades bij bedrijven worden drones ingezet. "Het gaat dan om schades waarbij je vanaf de grond geen goed overzicht hebt. Of schades waarbij het betreden van de panden of het terrein onveilig is vanwege bijvoorbeeld instortingsgevaar of de aanwezigheid van asbest."

Eye-opener

Suur heeft het voorbeeld van een agrarische klant van wie een schuur geheel was afgebrand. "Pas op de dronebeelden was goed zichtbaar hoe dicht het afgebrande pand op de omliggende gebouwen stond. De klant vertelde dat hij zich het gevaar van vuuroverslag nooit zo had gerealiseerd. Het was voor hem een eye-opener en bij de herbouw zou hij hier zeker rekening mee houden. Niet onbelangrijk is dat drones ook een kostenvoordeel opleveren, omdat er geen hoogwerkers en verreikers meer nodig zijn. Daarnaast is het werk veiliger, omdat onze mensen niet meer zelf het dak opgaan."

Eisen en aansprakelijkheid

Begin volgend jaar veranderen de Europese regels voor het (semi)professioneel vliegen met een drone. Suur geeft aan dat niet alleen overheden, maar ook verzekeraars bepaalde eisen aan dronegebruik gaan stellen. "En dan kan het 'restrisico' vervolgens worden afgedekt met een verzekering." Een interessant aspect is de aansprakelijkheidsvraag: "Wie is er aansprakelijk voor schade als een zelfsturende drone ergens tegenaan vliegt? Dat is allemaal nog niet uitontwikkeld. Ook daarom staan we graag vooraan en doen we mee aan pilots. We weten heel veel nog niet, maar je moet ergens beginnen om ervaring op te doen. Het zal waarschijnlijk steeds meer verschuiven naar productaansprakelijkheid. Dus dat de fabrikant aansprakelijk is als het een keer mis gaat. Maar misschien is het wel het bedrijf dat zo’n apparaat heeft gekocht, of de softwarebouwer."

Rob van de Laar

Rob van de Laar

redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.