De AM verzekeringsmonitor 2020: de beste verzekeraars volgens het intermediair

De AM verzekeringsmonitor 2020: de beste verzekeraars volgens het intermediair

Wat vindt het intermediair in Nederland eigenlijk van verzekeraars? Wie zijn de belangrijkste en beste verzekeraars? In dit laatste deel van het onderzoek van AM en Ipsos onder intermediairs en verzekeraars komt daar een antwoord op. En: wat zijn volgens de twee business partners nu de grootste uitdagingen en kansen voor het verzekeringsvak? Digitalisering wordt bij zowel verzekeraars als intermediair gezien als een grote kans. Maar ook als een grote bedreiging.

Wie zijn nu de drie belangrijkste verzekeraars waar men mee heeft samengewerkt in de afgelopen twaalf maanden? Dat was onze eerste vraag. Het is dan snel duidelijk dat Nationale Nederlanden (NN) het qua (mentale en fysieke) schappositie goed voor elkaar heeft in de Nederlandse intermediaire markt. Maar liefst 69% geeft aan dat NN een van de drie belangrijkste verzekeraars is.

Verder is het toch redelijk versnipperd, waarbij ook wel een redelijk percentage van de respondenten echte niche-spelers benoemen als een van de drie belangrijkste verzekeraars. Zoals gebeurt in rechtsbijstand (ARAG en DAS), uitvaart (Ardanta en Dela) en pensioen (Scildon). Opvallend is daarbij tegelijkertijd dat in deze lijst geen enkele zorgverzekeraar voorkomt.

De drie belangrijkste verzekeraars waarmee intermediairs in de afgelopen 12 maanden hebben samengewerkt: 

De vraag welk rapportcijfer men overheeft voor de verzekeraars waar men de afgelopen twaaf maanden mee heeft samengewerkt, levert de volgende rangschikking op. Hierbij zijn alleen de verzekeraars meegenomen die voldoende waarnemingen hebben om een betrouwbaar beeld te geven. In rapportcijfers scoort Nh1816 het hoogst.

Nh1816 scoort de hoogste waardering, met op een behoorlijke afstand De Goudse, Turien&Co,Klaverblad, ARAG en ASR.  In wielertermen gesproken, zien we één koploper (Nh1816), een groepje achtervolgers en een peloton dat dicht bij elkaar zit.

Wie vindt men de beste?

Uiteraard werken de meeste intermediairs samen met meerdere maatschappijen, en kunnen ze op basis daarvan ook prima aangeven, wie zij de beste vinden, los van de rapporcijfers. Dat ziet er, gecorrigeerd naar aantal samenwerkingen, als volgt uit. Ook hier scoort Nh1816 de hoogste waardering van de intermediairs. Maar liefst 72% van de intermediairs die met Nh1816 samenwerkte, gaf aan dat zij de beste verzekeraar in Nederland zijn. ASR is goede tweede met 54%.

Opvallend is hierbij, dat Klaverblad wel een hoog rapportcijfer krijgt (een 7,8), maar dat toch maar zo’n een op de vijf intermediairs aangeeft dat zij de beste verzekeraar zijn. Daarentegen een knappe prestatie van ARAG, die als specialistische verzekeraar tussen de generalisten, toch in 30% van de gevallen als beste wordt verkozen door intermediairs waar ze mee samenwerken.

Maar, het kan zeker nog veel beter…

Wanneer we kijken naar de samenwerking tussen intermediairs en verzekeraars, dan is er nog behoorlijk wat winst te behalen, zoals we al in het tweede verhaal over dit onderzoek lieten zien. Beide groepen hebben behoorlijk uiteenlopende ideeën over welke aspecten belangrijk zijn in het werk van de andere partij. Tevens is men aan beide kanten matig tevreden over de prestaties op deze aspecten, getuige ook de 5,8 en 5,7 die het gemiddelde rapportcijfer weergeven op een aantal dienstverleningsaspecten.

Opvallend is dat verzekeraars verschillende taken in hun dienstverlening een stuk belangrijker lijken te vinden dan intermediairs. Zo vind 93% van de verzekeraars het zeer belangrijk dat de solvabiliteit van de verzekeringsmaatschappij op orde is tegenover 85% van de intermediairs. Maar ook op het gebied van klimaatmaatregelen (67% verzekeraars vs. 35% intermediairs) of het aanbieden van extra services (56% verzekeraars vs. 33% intermediairs) vinden de verzekeraars hun eigen dienstverlening een stuk belangrijker dan dat de intermediairs dit zien.

Wanneer gevraagd wordt naar de prestatie van verzekeringsmaatschappijen op dezelfde aspecten, zijn verzekeraars ook een stuk positiever over zichzelf dan dat intermediairs dit zijn. Gelukkig scoren de verzekeraars in de ogen van de intermediairs wel een voldoende op de drie van de vier belangrijkste onderdelen (solvabiliteit op orde, preventie en digitalering dienstverlening). Het nieuwe productaanbod laat duidelijk te wensen over, met een lage score van 5,5.

Doorkijkje naar de toekomst; wat zijn de verwachtingen voor de komende 5 jaar

Daarnaast hebben we aan alle deelnemers van het onderzoek een open vraag gesteld; wat zijn in jullie ogen de belangrijkste kansen en bedreigingen voor de verzekeringsbranche in de komende 5 jaar. Dat leverde een zeer rijke bloemlezing op aan gedachten, uitgewerkte visies, creatieve gedachtenkronkels en rake analyses. Kern is wel dat vrijwel iedereen daar een duidelijk beeld bij heeft, slechts zeer weinigen konden of wilden hier geen gedachten delen.

Meer bedreigingen dan kansen

Zorgwekkend is dat men meer bedreigingen dan kansen ziet (502 om 472) en dat de bedreigingen voor de komende vijf jaar zich op een aantal dimensies afspelen. Het beeld dat ontstaat is dat men vreest dat de doorontwikkeling van de digitalisering, de big data, de kunstmatige intelligentie (AI) gezamenlijk een ondermijning gaat vormen voor het persoonlijk advies, het maatwerk, de aandacht voor de klant en de solidariteit. Ook is men geducht voor buitenlandse grote toetreders van buiten de branche (Google, Amazon, Alibaba) en voor de invloed van de overheid die door regelgeving voor steeds wisselende en strengere spelregels zorgt.

Kansen zijn er gelukkig ook

Niet alleen zorgt de technologische vooruitgang voor bedreigingen voor de verzekeringssector, er komen ook vele kansen uit naar voren. Zo worden digitalisering, big data en artificial intelligence ook hier het vaakst genoemd. Snel, op maat, efficiënt, slim zijn daarbij de meest gebruikte voordelen. Toch is er ook een behoorlijk grote groep die juist kansen ziet voor het persoonlijke, weer echt aandacht voor de klant hebben, inleven in zijn/haar situatie en behoeftes en op maat oplossingen bieden. Waarbij ook wel wordt ingezien dat het door de automatisering zeer toegankelijk is geworden om samen te werken met partners, efficiënt en effectief nieuwe productoplosssingen te introduceren en in de markt te zetten. Kansen dus om nieuwe markten en nieuwe doelgroepen gericht te kunnen bedienen.

Het onderzoek
Om te weten wat er speelt binnen de verzekeringswereld hebben am: en Ipsos de handen ineen geslagen. Medio 2020 hebben we gezamenlijk een grootschalig onderzoek gehouden onder intermediairs, verzekeraars en andere spelers in de sector.
In juni en juli hebben ruim 500 insiders uit de branche meegewerkt aan de am: verzekeringsmonitor 2020, waarbij op een groot aantal gebieden opvallende inzichten uit naar voren zijn gekomen.
In de eerste twee artikelen zijn het algemene beeld van de verzekeringsbranche en de verschillen in opvattingen en waarderingen tussen intermediairs en verzekeraars aan bod gekomen. In dit laatste artikel gaan we in op de waarderingen voor de individuele verzekeraars en besluiten we met een doorkijkje naar de toekomst. Wat worden de grootste kansen en de grootste bedreigingen voor de verzekeringsbranche in de komende vijf jaar.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.