Aon: Vitaliteitsprogramma vereist ook actie van werkgevers

Aon: Vitaliteitsprogramma vereist ook actie van werkgevers

Met veel verplicht thuiswerken en weinig persoonlijk contact hebben werkgevers er de komende tijd een zware kluif aan om het personeel gemotiveerd en ontspannen te houden. Dat biedt kansen voor de aanbieders van vitaliteitsprogramma's. Maar om zo'n programma te laten slagen, hebben werkgevers een actieve rol nodig, concludeert advieskantoor Aon.

Aon deed in het kader van de Week van de Werkstress onderzoek in een aantal Europese landen, waaronder Nederland. Daaruit komt naar voren dat in ons land slechts één op de drie werknemers voldoende veerkrachtig is in de omgang met stress en vervelende situaties. De adviesorganisatie noemt veiligheid op het werk, baanzekerheid, verbondenheid met de organisatie en mogelijkheid om je volledige potentieel te benutten als belangrijke factoren in het behouden en ontwikkelen van veerkracht.

Voordelen van vitaliteitsprogramma's

De partijen in de verzuimketen onderkennen het belang van veerkrachtige werknemers en hebben daarom verschillende vitaliteitsprogramma’s ontwikkeld voor werknemers. Goed nieuws is dat 80 procent van de werkgevers de voordelen van deze programma’s ziet. 55 procent is ook van plan om er komende jaren in te gaan investeren.

Werknemer kent de inhoud niet

Aon ziet echter dat er een behoorlijke kloof is ontstaan tussen wat werkgevers bieden, en wat werknemers ervan weten. Zo denkt 40 procent van de werknemers dat hun werkgever geen enkele ondersteuning geeft op het gebied van vitaliteit, terwijl het in werkelijkheid om slechts 13 procent van de organisaties ging.

Volgens Bas van der Tuyn van Aon’s Health Solutions ligt er dus een taak voor de werkgevers. “Het hebben van een vitaliteitsprogramma lijkt een vinkje op een checklist, maar hoe je daar als organisatie vervolgens invulling aan geeft, maakt uiteindelijk echt het verschil.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.