Het ongeval vond al in april 2015 plaats in de buurt van het ROC in Hengelo. Aan linker- en rechterzijde van de weg stond het vol met scholieren. Toen de auto’s groen licht kregen, schoot er een fietser tussendoor die de auto in de flank raakte. De bestuurder van de auto getuigde dat zij de vierde of vijfde auto was die de kruising overging op het moment van het ongeluk. De fietser had geen groen licht gezien, maar wel het snelle tikken van de paal, verklaarde ze achteraf.
Fietser met haast
Twee omstanders getuigden dat ze stonden te wachten voor rood licht, toen plotseling het meisje op de fiets van achter hen langs kwam. “Zij ging behoorlijk hard en had kennelijk haast”, verklaarde een van hen. De fietser werd met letsel door een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
Achmea heeft de fietser aansprakelijk gesteld voor de schade aan de auto. Die rekening van 2.744 euro werd voor 75 procent door de aansprakelijkheidsverzekeraar vergoed.
'Bestuurder was voor 90 procent aansprakelijk'
Een automobilist die in aanrijding komt met een fietser, is automatisch voor 50 procent aansprakelijk voor de schade van de tegenpartij. Los van de schuldvraag. Achmea heeft die 50 procnt aansprakelijkheid erkend, maar volgens de vertegenwoordigers van de 16-jarige fietser zou de verzekeraar voor 90 procent aansprakelijk zijn.
De gronden: de bestuurder wist dat het een onoverzichtelijk kruispunt was en ze verklaarde geen compleet zicht te hebben gehad op de situatie. Bovendien zou ze de fietser hebben gezien toen ze optrok, maar ervan uit zijn gegaan dat ze zou remmen.
Schuldverdeling 75/25
Achmea betaalde al 4.418 euro aan de fietser en vindt dat voldoende. De schuldverdeling zou wat de verzekeraar betreft 75/25 zijn, conform aan wat de aansprakelijkheidsverzekeraar aan Achmea vergoedde. De aanvulling tot 50 procent volgt alleen uit de verplichting omtrent de aansprakelijkheid tussen kwetsbare verkeersdeelnemers en auto’s.
Geen groen licht
De rechtbank in Almelo concludeert dat uit de verklaringen van de automobilist niet kan worden opgemaakt dat de bestuurder de fietser gezien heeft bij het optrekken. Dat de fietser groen licht had, acht de rechter evenmin aannemelijk gezien de getuigenverklaringen. Een hoger percentage dan 25 procent aansprakelijkheid wordt daarom niet toegekend.
Gelet op de ernst van de verkeersovertreding van de eiser vindt de rechter het ook niet billijk dat er een hogere vergoeding dan 50 procent wordt uitgekeerd. De totale (letsel)schade van de fietser moet volgens de rechter nog vastgesteld worden. Beide partijen dragen hun eigen juridische kosten.