Sector omarmt AI steeds vaker

Kunstmatige intelligentie ontwikkelt zich razendsnel in de financiële dienstverlening. In de afgelopen jaren is artificial intelligence (AI) volgens onderzoek van Hyarchis uitgegroeid van een 'technologie om in de gaten te houden' tot een 'technologie om te omarmen'.

Niet zo lang geleden werd kunstmatige intelligentie, zoals machine learning, nog maar mondjesmaat ingezet binnen de financiële dienstverlening. Inmiddels maakt een derde van de  financiële dienstverleners op functioneel niveau gebruik van AI-toepassingen. Hyarchis deed in samenwerking met een aantal leidende financiële dienstverleners onderzoek naar de stand van AI-adoptie binnen de sector. Daaruit komt naar voren dat over pakweg 3 jaar 95 procent van de markt gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie.

AI biedt concurrentievoordelen

Voorheen werd de urgentie van AI-adoptie vooral gedreven door veranderende wet- en regelgeving, nu blijken financiële dienstverleners meer en meer op zoek te gaan naar concurrentievoordelen die AI kan bieden in een competitieve markt. Binnen de sector rijpt volgens de onderzoekers het idee dat AI de concurrentiedynamiek op een fundamentele manier verandert. Met dit in het achterhoofd wordt de adoptie van kunstmatige intelligentie niet langer gezien als een ongewis avontuur, maar een noodzakelijkheid om niet achterop te raken bij de concurrentie.

AI-strategie onderwerp voor boardlevel

Dat AI-technologie een belangrijke rol speelt in de financiële dienstverlening blijkt vooral uit het organisatieniveau waarop dit onderwerp wordt belegd. Meer dan de helft van alle ondervraagde bedrijven heeft de coördinatie van de AI-strategie namelijk tot boardlevel geprioriteerd. Voorheen behoorde het vooral tot het takenpakket van de cto of coo. Bedrijven kiezen ervoor AI op een hoger niveau te beleggen vanwege de impact ervan op de algehele waardeketen binnen de sector.

AI drijfveer voor nieuwe producten en diensten

Er bestaat volgens de onderzoekers brede consensus over dat AI-technologie de drijfveer kan vormen voor nieuwe producten, nieuwe diensten en zelfs geheel nieuwe bedrijfsmodellen. Dit laatste krijgt vooral gestalte in de snel groeiende fintechmarkt. Drie kwart van de ondervraagde bedrijven verwacht bijvoorbeeld dat de opkomst van kunstmatige intelligentie ervoor zorgt dat nieuwkomers de markt succesvol kunnen betreden op basis van superieure technologie die niet wordt afgeremd door zogenoemde legacysoftware.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.