Zomerserie (24) - Rein Wispelweij (RegioBank): 'Het koffieautomaatpraatje is nu een gesprek in onze eigen Facebook-omgeving'

Het voorjaar van 2020 was in vele opzichten memorabel. Voor we in het najaar echt aan het nieuwe normaal beginnen, geeft de zomer even tijd voor reflectie. Wat heeft de branche geleerd van de coronacrisis? Breekt thuiswerken definitief door als alternatief voor de kantoortuin? In de zomerserie laten we op Amweb tot eind augustus smaakmakers uit de branche aan het woord. In de 24e aflevering: Rein Wispelweij, directievoorzitter van RegioBank.

Wordt het dit jaar staycation of een vlucht over de (provincie)grens en met wie?
“Wij zijn net een ruime week met het gezin naar Berlijn geweest. Wij vinden het een heerlijke stad waar we al een paar keer geweest zijn en nog steeds niet op zijn uitgekeken. Mondkapjes zijn er de normaalste zaak van de wereld op straat, in winkels en restaurants, groot verschil met Nederland op dit moment.”

Is er een werkissue dat je tijdens de vakantie niet los kunt laten?
“Op 1 oktober starten we met de uitrol van een aangepaste aangescherpte strategie. Deze hebben wij de afgelopen twee jaar gezamenlijk met elkaar geformuleerd zodat wij de RegioBank verder willen laten groeien en toekomstbestendiger te maken. Ik kijk er vol vertrouwen naar uit, maar zoals elke grote verandering brengt dit een gezonde spanning met zich mee, dus daar denk ik ook tijdens vakantie wel eens aan.”

Ik heb gezien hoe flexibel onze organisatie is en hoe snel we kunnen schakelen om onze klanten ook tijdens corona te helpen”

Wat is de belangrijkste les die RegioBank heeft geleerd van de corona-uitbraak?
“Ik weet niet of ik het een les moet noemen. Wat ik vooral heb gezien is hoe flexibel onze organisatie is en hoe snel we kunnen schakelen om onze klanten ook tijdens corona te helpen. Bijvoorbeeld een adviseur die op de fiets stapt om een hypotheekofferte bij een klant in de brievenbus te stoppen, omdat de klant geen printer heeft. De klant ondertekent de offerte en geeft de offerte door de brievenbus terug aan de adviseur. Maar ook hoe we ondernemers hebben kunnen helpen met extra kredietmogelijkheden.”

Waar ga jij eind 2020 op proosten tijdens de al dan niet digitale kerstborrel van RegioBank?
“Uiteraard hoop ik te kunnen toosten op het feit dat er inmiddels een vaccin is gevonden waarmee we het coronavirus en de effecten ervan beter onder controle gaan krijgen. Maar ook op het feit dat we na een zeer intensief traject er in geslaagd zijn samen met onze adviseurs te komen tot een nieuwe strategie voor RegioBank. Dit hebben we gedaan vanuit kracht en geloof in een toekomstvaste RegioBank. Dit met de wetenschap dat we nog veel werk te verzetten hebben met elkaar de komende tijd.”

Wanneer heb je voor het laatst iets geclaimd op je reis- en/of annuleringsverzekering en waar ging dat om?
“Ik heb tot nu toe één keer iets geclaimd en dat was vorig jaar. Bij een overstap naar een andere vlucht in Parijs op Charles de Gaulle heb ik mijn tablet in het vliegtuig laten liggen. Gelukkig werd het deels gedekt.”

Komt na de vakantie iedereen weer terug op kantoor of blijft RegioBank thuiswerken?
“Onze adviseurs zijn al weer open volgens de richtlijnen vanuit het RIVM. De mensen van het hoofdkantoor blijven voorlopig vanuit huis werken. We hebben hiervoor gelukkig de faciliteiten en voor het sociale stuk weten we elkaar te vinden. Het koffieautomaatpraatje is nu een gesprek in onze eigen Facebook-omgeving geworden. En af en toe zien we elkaar live. Dat doen we natuurlijk volgens de regels.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.