Achmea heeft meer dan een kwart van de markt voor autoverzekeringen in handen. In WA-verzekeringen ging de schaderatio in ons land in de eerste zes maanden omlaag naar 75,9%, tegen 82,3% in de eerste helft van vorig jaar. Casco liet een daling zien van 63,9% naar 59,6%.
Buiten Nederland is met name de schadelast in Griekenland en Turkije is gedaald, in zowel Zorg als Motor.
Beperkte periode
Van Duin ziet ook het effect van de crisis en het daardoor verminderde autogebruik op de schadefrequentie. “Maar je kunt niet direct stellen dat de premies dan omlaag kunnen. We hebben het over een beperkte periode, van half maart tot en met juni. Op de totale schadelast zien wij een daling van 2% à 3%. Dat is op het grote geheel beperkt. Dat moeten we op de langere termijn beoordelen. Voor het totale schadebedrijf speelt bovendien mee dat we veel meer hebben uitgekeerd op reis- en evenementenverzekeringen en op verzuimverzekeringen. Het aantal inbraken is daarnaast toegenomen en begin van het jaar hebben we een paar stormen gehad.” Dat maakt dat de schaderatio voor het gehele schadebedrijf van Achmea maar beperkt is afgenomen: van 70% naar 68,3%.
“Er zijn meer verzuimgevallen en re-integratietrajecten zijn lastig in een lockdown. We zien wel dat het aantal verzuimmeldingen stabiliseert. We zitten nu weer op normale aantallen”, aldus bestuurslid Michel Lamie.
Enkele tientallen medewerkers zijn bijgesprongen in de zorg”
Majeure steunoperaties
De Achmea-bestuursvoorzitter vindt dat zijn bedrijf en de zorgverzekeringssector als geheel zich goed hebben ingezet om de negatieve gevolgen van de pandemie te beperken. “Zorgverzekeraars hebben besloten om met een continuïteitsbijdrage de zorgaanbieders in de lucht te houden. Dat zijn majeure steunoperaties en het is mooi dat private zorgverzekeraars dat allemaal gedaan hebben. Tot nu toe heeft een beperkt aantal zorgverleners daar gebruik van gemaakt, maar pas eind dit jaar kunnen we de balans opmaken. We weten niet hoe lang corona nog gaat doorwerken en welk deel van de uitgestelde zorg nog verleend gaat worden. Noodzakelijke zorg moet hoe dan ook geleverd worden.”
Achmea heeft medewerkers met een BIG-registratie vrijaf gegeven om in de zorg aan de slag te gaan als dat nodig was. “Er zijn enkele tientallen medewerkers die dat hebben gedaan, met name in het begin van de crisis.”
Naar een kantoorbezetting van 25%
Bij Achmea geldt nog steeds het uitgangspunt dat er vanuit huis wordt gewerkt. Van Duin: “We faciliteren wel dat mensen die minder makkelijk thuis kunnen werken ook op kantoor kunnen komen. We verwachten dat na de vakanties langzaam maar zeker zo’n 25% van de werkplekken weer bezet zal zijn. Belangrijk is dat we zonder enig probleem van de ene op de andere dag vanuit huis konden gaan werken. We zijn onze klanten zonder problemen van dienst geweest. Dat komt doordat wij al jarenlang een beleid voeren van tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Daar hadden we al de infrastructuur voor en medewerkers waren al getraind om vanuit huis te werken. Niemand was natuurlijk gewend om dat een half jaar lang te doen. Dus we leren ook dat er een extra inspanning nodig is om de verbinding tussen medewerkers in stand te houden.”
We zien met name groei in online polissen”
Groei in verdringingsmarkt
Al met al is Van Duin dik tevreden met hoe Achmea het doet: “We zien een toename van 7% in schadeverzekeringen. Dat is niet niks. Dat compenseert de daling in Zorg en Leven ruimschoots. We zien met name groei in het aantal online gesloten polissen. Ook in hypotheken zijn we gegroeid. Het is mooi dat we in tijden van crisis groei laten zien – in een verdringingsmarkt – met stabiele resultaten. Wij willen groeien in Schade, in oudedagsvoorzieningen, in hypotheken en in assets under management. Het is mooi als dat dan ook echt gebeurt.”
Schaalgrootte geen probleem
De groei zal ook de komende jaren vooral op eigen kracht gerealiseerd worden: overnames zitten er niet in het vat bij Achmea. “Wij volgen de ontwikkelingen op de markt uiteraard. Maar wij hebben ons afgevraagd wat we nodig hebben om onze strategie te realiseren. Overnames voegen daar op zichzelf niet veel aan toe, behalve schaalgrootte. Dat is bij ons geen probleem. Fusies en overnames gaan ook gepaard met extra complexiteit.”