Diks Verzekeringen ziet complete instorting taximarkt in 2020

Slechts drie nieuwe taxi's werden in mei toegelaten op de weg. Een jaar eerder waren dat er in dezelfde maand nog 404. Een direct gevolg van de lockdown. Geen toeristen, iedereen thuis en niemand in de taxi. Diks Verzekeringen heeft veel chauffeurs in de portefeuille en merkt de gevolgen. "Hoeveel opschortingen weer terugkomen, dat valt nog niet te overzien", zegt directeur Marc Diks.

Op dit moment heeft 15 procent van de in Nederland geregistreerde taxi’s geen verzekering, blijkt uit cijfers van het RDW. Dat betekent waarschijnlijk dat de auto’s geschorst zijn. Diks merkt dat ook in zijn portefeuille. Hoeveel taxibedrijven hij als klant heeft mag hij niet zeggen, maar de percentages komen volgens hem redelijk overeen met de landelijke cijfers.

Om de ineenstorting te illustreren hebben jullie de nieuwe toelatingen in een grafiek gezet. Wat kun je zeggen over de bestaande taximarkt?
“Of alle opgeschorte verzekeringen ook weer terugkomen, dat is nog te vroeg om te zeggen. De markt begint langzaam wel weer terug te komen. Maar zeker in de grote steden moeten ze het echt van de toeristen hebben. Dat ligt nog op z’n gat.”

De meest ingeschreven auto’s? Dat is bijna een open deur: nog steeds de Mercedes”

Zijn taxi’s nog steeds lastig onder te brengen nu de vraag lager is?
“Dat is nog steeds lastig. Dan kom je gauw bij de Vereende terecht. Avéro Achmea heeft ook wel aanbod, maar daar gelden heel strenge regels. Alleen in het oosten van het land en minimaal een x aantal schadevrije jaren. De bulk kan daar natuurlijk niet aan voldoen. Vindt maar eens een taxibedrijf met schadevrije jaren.”

Zijn de prijzen nog wel reëel met de Vereende bijna als monopolist?
“Wat is reëel? Hij is fors. Het grote nadeel van taxi’s is niet de vraag óf ze schade rijden, maar wanneer. Je wil de totale schadelast gedekt hebben door de premie. Dan moet die in verhouding zijn. Maar de premie is wel echt fors. Je praat over een paar honderd euro per maand alleen voor een WA-dekking. Dan gaat het overigens alleen om kleinere bedrijven. Grotere ondernemingen met 50 tot 100 taxi’s kunnen nog wel terecht bij reguliere verzekeraars. Maar we hebben ook daar wel uitdagingen. Dan moet je bijvoorbeeld kunnen aantonen dat je vooral in het zorgvervoer zit.”

Geen teruggave BPM meer voor taxichauffeur

Diks signaleert nog een ander probleem voor taxi-ondernemers. Sinds dit jaar krijgen taxibedrijven geen BPM meer terug bij de aanschaf van een nieuwe taxi. De teruggave is geschrapt als onderdeel van het Klimaatakkoord. Een voor 2020 casco verzekerde taxi kan bij totaalverlies dus geen nieuwe auto terugkopen omdat de verzekerde som ex BPM is.

De klimaatmaatregel betekent ook dat alleen elektrische auto’s nog in aanmerking komen om BPM-loos te rijden. EV’s zijn echter een stuk zwaarder en dus ook duurder in premie.

Zie je dat de wijziging gevolgen heeft voor de merken die er nu nieuw ingeschreven worden als taxi?
“De meest ingeschreven auto’s? Dat is bijna een open deur: nog steeds de Mercedes. Twee springen eruit, de E-klasse en de Sprinter. Daar gaan net wat meer mensen in.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.