Deadline omzetten Digitaal Paspoort verzet naar 10 oktober

Standaardisatie-instituut SIVI meldt dat de deadline voor het omzetten van het oude Digitaal Paspoort is opgeschoven van aanstaande donderdag naar zaterdag 10 oktober.

Beveiligingsrisico’s maken dat alle bestaande Digitale Paspoorten op korte termijn moeten worden ingeruild voor een nieuwe, veiliger variant. Dat was mogelijk tussen 1 september en 1 oktober, maar al snel bleek dat het omwisselen te traag ging: eind vorige week had nog maar 40% van de paspoorthouders dat gedaan.

Nog meer dan de helft te gaan

De stand na het weekend is 46%. “Dat uitstel is meer dan welkom. Sinds de bekendmaking van de noodzaak om de Digitale Paspoorten om te zetten, is hard gewerkt om de eerdere deadline van 1 oktober op te rekken”, meldt SIVI. “Gegeven de keten van partijen die nationaal, maar ook internationaal betrokken is, bestond lange tijd onduidelijkheid of er mogelijkheden tot uitstel lagen. Gelukkig kwam afgelopen weekend de bevestiging dat de verzekeringsbranche in ieder geval tot 10 oktober de tijd krijgt.” Uitstel van de omwisseldeadline ligt niet in handen van de verzekeringsbranche, maar moet worden bepaald door het CAB Forum, een internationaal samenwerkingsverband van certificatie-autoriteiten.

Als we in het tempo van afgelopen vrijdag doorgaan, moet het gaan lukken”

Doorgaan in dit tempo

SIVI-directeur Peter Mols is optimistisch: “We wisten dat deze omzetting een grote uitdaging zou vormen voor de branche. En ondanks alle goede intenties is dat ook gebleken. Gelukkig kwam dit weekend het verlossende woord. Als we in het tempo van afgelopen vrijdag doorgaan met het vernieuwen, dan moet het gaan lukken om voor 10 oktober klaar te zijn.”

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz, NVGA en SIVI adviseren gezien de tijdsdruk om te kiezen voor de optie om alleen over te stappen op een nieuw paspoort en de migratie naar eHerkenning nog even te laten zitten.

Te laat begonnen

Digidentity, het bedrijf dat de omzettingen uitvoert, heeft grote moeite alle hulpvragen van financieel dienstverleners tijdig te beantwoorden. Adviseurs klagen over foutmeldingen, trage processen en weinig behulpzaamheid. Volgens Digidentity zijn veel marktpartijen echter te laat begonnen met de transitie.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.