Rebellerende RegioBank kantoren willen 'doorlopend beheer' afdwingen

Zelfstandig adviseurs van RegioBank gaan in oktober over op een nieuw samenwerkingsmodel. Full franchise, inclusief een compleet nieuwe belonings- en kostenstructuur. Een aantal kantoren wil hier niet in mee en wil een nieuw alternatief bespreekbaar maken of zelfs afdwingen.

In samenspraak met een werkgroep van zestien RegioBank-adviseurs stelde het Volksbank-label een tijd geleden een nieuwe strategie op. Daarin zijn alle zaken opgenomen waar de kantoren voortaan aan moeten voldoen. Adviseurs moeten bijvoorbeeld het complete pakket aan diensten aanbieden. De betaal-, spaar- en beleggingsrekeningen, maar ook nieuwe producten zoals consumptieve kredieten en bedrijfshypotheken.

Afgerekend op jaardoelen

Met een puntensysteem gaat RegioBank doelen stellen voor de nieuwe aanwas van particuliere en zakelijke klanten. De adviseur wordt daar jaarlijks op afgerekend. Aan de fysieke kantoren zelf worden ook meer eisen gesteld. Openingstijden, kwaliteit van de locatie en de bereikbaarheid zijn vastgelegd. En kantoren ontkomen alleen nog met een goede reden aan het aanbieden van een kasfunctie.

Onvoldoende vertegenwoordigd

De vereniging Verenigde RegioBank Adviseurs is akkoord gegaan met de eisen, maar een aantal kantoren ziet het niet zitten. “Een groeiend aantal kantoren voelt zich onvoldoende vertegenwoordigd en gehoord door de VRA. Er is behoefte aan een alternatief”, zeggen Edwin Bruggeman, Eric Waar, Hein Roels, Jeffrey Faber en René Groenendijk namens het collectief waarin de kantoren zitten. “Voor kantoren zijn er nu feitelijk twee opties: Hierin meegaan en voldoen aan alle eisen die hieraan worden gesteld. Of gedwongen afscheid nemen van de opgebouwde bankportefeuille, waarbij een korte beheerperiode wordt geboden om de portefeuille te verkopen aan derden. Lukt dit niet, dan zal RegioBank de bankportefeuilles terugvorderen tegen een vaste prijs.”

Een derde optie afdwingen

Het collectief wil een derde optie bespreekbaar maken en zelf afdwingen als dat nodig is. Dat alternatief wordt omschreven als ‘doorlopend beheer;. Hun juridische rechtsbijstand Arag schrijft: “Partijen dienen wat cliënten betreft, in ogenschouw nemende elkaars belangen, te komen tot een meer evenwichtige overeenkomst. Cliënten hechten veel waarde aan behoud van de relatie met u en menen dat behoud van relatie ook zeer goed mogelijk is. Verder is het doel ervoor te zorgen dat er een verdienmodel komt wat voor beide partijen acceptabel is. Ook moet alle overige voorwaarden acceptabel zijn. Zie hiervoor de uitgangspunten, die cliënten graag met u willen bespreken. Het is niet zo dat cliënten niet willen veranderen, maar dat veranderen kan alleen als ook cliënten deze veranderingen kunnen accepteren.”

Het collectief van rebellerende kantoren stelt vijf punten voor:

1. Mogelijkheid doorlopende intermediair-/beheerovereenkomst
Het collectief wil onder meer: “Dat er meer zekerheden voor onbepaalde duur gelden en niet – zoals nu het geval is – eenzijdige afspraken met een duur van slechts anderhalf jaar. En er ter bescherming van de eigen klantportefeuille er een relatiebeding en concurrentiebeding tussen cliënten en RegioBank van toepassing is bij invordering/ terugname portefeuille.” Ook willen ze een meer marktconforme/passende goodwillregeling/vertrekregeling van kracht is bij invordering portefeuille door RegioBank.

2. Passend beloningsmodel
Het collectief: “Binnen de nieuwe hard franchiseformule wordt wederom fors gekort en geldt de aangeboden vergoeding weer voor slecht 1,5 jaar. Met een terugval op inkomsten voor de kantoren met soms meer dan 45 procent is geen sprake meer van redelijkheid en billijkheid. Er zal een passend beloningsmodel/rekentool dienen te komen, gebaseerd op rationele rekengrondslagen, goedgekeurd door een externe accountant/deskundige.”

3. Compensatiemodel en overgangsregelingen
Het collectief: “De inkomsten van de kantoren door eenzijdige aanpassingen van de kant van RegioBank al jaren onder druk. De voorgenomen wijzigingen leiden tot enorme terugval, oplopend tot soms wel meer dan 45 procent. De eenmalige tegemoetkoming van RegioBank met een ondergrens hierin van 25.000 euro schiet hierin te kort. Elke terugval van inkomsten zal voor een langere periode moeten worden gecompenseerd (meerjarige dempingsregeling).”

4. Formulekosten
Het collectief: “Vooruitlopend op de nieuwe hard franchise-overeenkomst heeft RegioBank in maart 2020 een franchisefee geïntroduceerd en betalen alle kantoren 500 euro per maand. Als kantoren niet actief als franchise-lid deelnemen binnen de formule dienen deze kosten te worden terugbetaald en naar de toekomst toe komen te vervallen.”

5. Service Level Agreement
Het collectief: “Het kan niet zo zijn dat door RegioBank aan de kantoren verplichtingen worden gesteld, terwijl de bank zelf in haar behandeling en performance onvoldoende levert. Eisen dat bepaalde producten door de kantoren worden afgesloten, terwijl de mogelijkheden tot afsluiten zeer beperkt en/of onder de maat zijn, is sterk demotiverend en onacceptabel. Ondanks alle klachten van kantoren bij RegioBank is er weinig tot geen medewerking om tot een goede performance te kunnen komen en is er tot nu toe zeker geen positieve ontwikkeling van deze producten en service-mogelijkheden richting de bankrelatie. Het is dan ook van het grootste belang dat hierover meetbare afspraken worden gemaakt en vastgelegd.”

Download hier de brief van het collectief aan het adres van Regiobank
En hier de bijlage met de vijf eisen.

Ronald Bruins

Ronald Bruins

is redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.