NN zet streep door digitaal label NowGo

Nationale-Nederlanden is per 1 juli gestopt met online label NowGo. Er kunnen geen nieuwe verzekeringen meer worden gesloten; bestaande polissen worden overgezet naar Ohra.

Verzekerden krijgen twee maanden voor het aflopen van de polis bericht over de beëindiging van de NowGo-verzekering. “Je ontvangt dan ook voorinformatie over het aanbod voor een vergelijkbare verzekering bij Ohra”, aldus de website van NowGo. “Dit aanbod ontvang je enkele weken later en sluit aan op de einddatum van je verzekering bij NowGo.” De omzetting loopt grofweg van september tot september volgend jaar.

Label voor jongvolwassenen

NowGo werd amper drie jaar geleden door Vivat geïntroduceerd als digitale verzekeraar voor jongvolwassenen, “vanuit de overtuiging dat verzekeren vandaag de dag veel transparanter en gemakkelijker kan”, liet Jeroen de Graaf, directeur Merk & Communicatie van Vivat, toen weten. “Geen ingewikkelde formulieren, lange wachttijden of onduidelijke informatie.” Onder het schadelabel werden later ook de Reaal-merken Proteq, Zelf en Route Mobiel gebracht.

Klachten over bereikbaarheid

Met die wachttijden bleek het nogal tegen te vallen: de Consumentenbond signaleerde in 2018 veel klachten over het label. Die gingen over slechte bereikbaarheid, premiestijgingen en trage verwerking van opzeggingen. Door de overname van de Vivat-schadetak door NN Group per april is er een einde gekomen aan het label; NN brengt de portefeuille onder bij het ook direct opererende (en bekendere) Ohra, een label van het eveneens overgenomen Delta Lloyd.

Twaalfde autoverzekeringsmerk binnen tien jaar weg

Met het schrappen van NowGo is het twaalfde autoverzekeringslabel binnen tien jaar geschrapt of overgenomen, heeft vergelijker Geld.nl geteld. ASR is de grootste saneerder: daar verdwenen vijf labels, waarvan Generali (overgenomen in 2018) de bekendste was. Daarnaast werden Budgio, Crisper (prijslabel van Ditzo), Klik & Go en De Nederlanden van Nu geschrapt. NN volgt met drie overgenomen merken: naast NowGo zijn dat Delta Lloyd en het nog altijd bestaande Ohra. Andere gesneuvelde merken: Onna-Onna en Kruidvat (Aegon), London (Allianz), Polis Direct (Bovemij) en Bruns ten Brink (SAA).

Minder concurrentie

Volgens Geld.nl is het verdwijnen van merken niet goed:  “De consument heeft zo steeds minder te kiezen. En minder keuze betekent dat er ook minder concurrentiewerking tussen de verschillende verzekeraars is.” Geld.nl telt nu nog 40 autoverzekeringslabels en denkt dat er de komende jaren nog meer gaan afvallen. De site wijst ook op de slechte resultaten in Motorrijtuigen, waardoor schaalvergroting, premieverhoging en kostenbesparing aan de orde van de dag zijn.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.