De digitalintelligencespecialist deed onderzoek onder leidinggevenden in de drie sectoren. Bijna de helft van de medewerkers in het bankwezen en de financiële dienstverlening volgt de regels erg nauwkeurig komt naar voren. Dat geldt daarentegen maar voor 15 procent van de ambtenaren.
Medewerkers vinden het moeilijk regels op te volgen
Ondertussen vinden medewerkers in alle sectoren het moeilijk om de regels op te volgen. Ze beweren dat hun processen te complex zijn of dat er te veel processen zijn. Overigens zeggen directies wel open te staan voor externe hulp: 98 procent van de managers bij banken en financiële dienstverleners denkt dat technologie op basis van process mining van pas kan komen in de bedrijfsvoering. Bij verzekeringsmaatschappijen denkt 89 procent er zo over.
Belangrijk om te weten welke processen goed werken
Volgens head of customer innovation Maxime Vermeir van Abbyy is het in de wereld van de financiële dienstverlening van belang dat organisaties inzien welke processen goed werken en welke complex of moeilijk te begrijpen zijn. Niet in de laatste plaats omdat nieuwkomers bestaande organisaties vaak inhalen. “Alleen dan kan men processen met succes automatiseren en medewerkers vrijmaken voor meer uitdagende taken, waarbij hun expertise beter tot haar recht komt”, aldus Vermeir.
Medewerkers zijn gemotiveerd
Uit het onderzoek blijkt dat managers in de financiële sector vinden dat hun medewerkers gemotiveerd zijn om processen en regels op te volgen. Bij banken en financiële dienstverleners ontbreekt die motivatie bij amper 12 procent en bij verzekeraars bij 8 procent. Van de managers bij banken en financiële dienstverleners zegt 89 procent dat bedrijfsprocessen er nauwkeurig tot vrij nauwkeurig worden gevolgd.
Overtreders doen dat vooral met oog op klantenservice
Overigens overtreden medewerkers in de financiële sector de regels wel eens, blijkt ook uit het onderzoek. Echter, gebeurt dat vaak met het oog op een goede klantenservice. Circa 62 procent van de managers bij verzekeraars heeft er vertrouwen in dat medewerkers dit doen om te voldoen aan de eisen van hun klanten en de helft van leidinggevenden bij banken en financiële dienstverleners is diezelfde mening toegedaan.