Nonchalant Aegon lapte AFM-regels aan de laars bij ontwikkeling beleggingspensioen UBP

Het Uitkerend Beleggingspensioen van Aegon voldeed bij introductie op meerdere punten niet aan de AFM-normen voor productontwikkeling. Ondanks dat het een complex en impactvol product betrof, had Aegon alleen vaag een idee van de doelgroep. Scenario-analyses waren veel te beperkt en de distributiestrategie was veel te algemeen. Aegon is niet in beroep gegaan tegen de boete van 500.000 euro.

Het UBP is een variabel pensioen, de hoogte van de uitkeringen zijn afhankelijk van beleggingsresultaten. Na afsluiten kan het niet meer gewijzigd worden. Een klant moet bereid zijn de risico’s te accepteren en in slechte tijden ook de gevolgen kunnen dragen. Het stempel complex en impactvol was er niet voor niets. Aegon had in het productontwikkelingsproces dus rekening moeten houden met de doelgroep.

Geschikt voor iedereen

Uit het boetebesluit van de AFM blijkt dat Aegon het product geschikt achtte voor alle consumenten met een expirerend pensioenkapitaal en deelnemers van DC-regelingen. “De documentatie bevat geen beschrijvingen van andere kenmerken van de doelgroep, zoals de financiële positie van de beoogde deelnemers en de risico’s die een consument kan dragen”, schrijft de toezichthouder.

Een negatieve doelgroep, consumenten voor wie het product in het geheel niet geschikt is, ontbrak ook. Zelfs na aanwijzingen van de AFM kon Aegon niet de juiste profielomschrijvingen aanleveren van de gewenste en niet gewenste klanten.

Aegon gaf bij de AFM aan dat het product begrijpelijk was voor de consument, omdat de naam van het product begrijpelijk is”

Distributie via execution only

Omdat Aegon de doelgroep amper afbakende, vond de verzekeraar het opportuun om het UBP te verkopen via het execution only-kanaal. Een faux pas volgens de AFM. “Het verkopen van complexe en impactvolle producten zonder dat daarbij wordt geadviseerd, vraagt om waarborgen die er in voorzien dat het product uitsluitend terecht komt bij consumenten die binnen de doelgroep vallen.” De waarborgen ontbraken.

Door het achterwege blijven van een correcte afbakening van de doelgroep, constateert de toezichthouder dat ook adviseurs te weinig handvatten kregen om het product te adviseren.

Scenario-analyses waren te beperkt

Wat betreft de inhoud van het product is de AFM ook zeer kritisch. Een complex en impactvol product dient een uitgebreide risicoanalyse te krijgen bij de introductie. De tests die Aegon uitvoerde, hielden geen rekening met relevante productkenmerken zoals eenmalige afsluitkosten en de toeslagen en correcties die leeftijdsafhankelijk zijn. Ook niet na aanwijzingen van de AFM.

‘Consument krijgt waar voor zijn geld’

Nog kwalijker wordt het als het gaat om de afweging van de consumentenbelangen in de scenario-analyses. Aegon schrijft dat het UBP de consument waar biedt voor zijn geld omdat tegenover de kosten die in rekening worden gebracht, de uitbetaling staat van een levenslange uitkering die jaarlijks wordt herberekend. “Een analyse over de totale hoogte van de kosten in relatie tot de koopsom ontbreekt echter. Ook een analyse van de impact van kosten op de hoogte van de uitkering in verschillende scenario’s ziet de AFM niet terug”, schrijft de toezichthouder.

Begrijpelijk, want begrijpelijke naam

Aegon gaf bij de AFM aan dat het product begrijpelijk was voor de consument, omdat de naam van het product begrijpelijk is. De AFM constateert dat daar geen verdiepende analyse op werd uitgevoerd. “Zo is niet vastgesteld in hoeverre het product onnodig ingewikkeld is voor een consument. Ook is niet beoordeeld in hoeverre de werking, kwaliteit en passendheid van het UBP door consumenten goed kunnen worden beoordeeld.”

Aegon tekent geen beroep aan

De AFM trekt de conclusie dat Aegon de normen voor productontwikkeling op meerdere terreinen heeft ‘veronachtzaamd.’ Ondanks het goede meewerken van de verzekeraar, ziet de toezichthouder geen reden om het basisboetebedrag van 500.000 euro aan te passen. Aegon maakt geen bezwaar.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.