Sinds medio maart brengen financieel adviseurs veel minder fysieke bezoeken aan hun zakelijke relaties. Digitaal contact is bijna de standaard geworden. Anita Hol-Bubeck, die als docent schadeverzekeringen onder meer verbonden is aan Bureau DFO, geeft aan dat zowel ondernemers als adviseurs terughoudend zijn als het gaat om fysieke ontmoetingen om zo de verspreiden van het coronavirus in te dammen. Vanuit het het perspectief van schadebeheersing ontstaan hierdoor volgens haar nieuwe risico’s.
Top 4 grootste risico’s
Anita Hol heeft een top 4 samengesteld van de grootste zakelijke risico’s die het gevolg zijn van de afname van het aantal fysieke bedrijfsbezoeken door adviseurs:
- Bedrijfsactiviteiten; sluit de polis nog aan op de huidige activiteiten?
- Contractueel overeengekomen preventiemaatregelen op (brand)polis; zijn deze nog aanwezig in en rond gebouw?
- Contractueel overeengekomen onderhoud preventiemaatregelen op de (brand)polis; (bijvoorbeeld onderhoud blusmiddelen). Veel dienstverleners schorten onderhoudswerkzaamheden op.
- Bedrijfsschade; is het verzekerde bedrag up-to-date? Oftewel, sluit het aan bij de verwachte brutowinst voor het komende jaar? Als gevolg van corona zien wij bij individuele bedrijven extreme dalingen maar ook extreme stijgingen van de omzet. Het is verstandig deze tijdig te signaleren en hierover contact te hebben met de risicodrager.
Ondernemer heeft geen oog voor veranderende risico’s
“Ondernemers zijn vooral bezig met hun onderneming, waarbij vaak de vraag centraal staat hoe de producten of de diensten verbeterd kunnen worden, met in deze tijd de extra druk op de vraag hoe de omzet van de onderneming zo goed mogelijk op niveau kan blijven”, zegt Hol. “De praktijk laat zien dat veel ondernemers geen oog hebben voor veranderingen die relevant zijn op het gebied van risicobeheersing maar waarvan het toch cruciaal is dat hierover tijdig met de risicodrager contact wordt opgenomen.”
Deel fysieke contacten wordt blijvend digitaal
Hols ervaring is dat het “de ogen van de adviseur ter plaatse zijn die deze veranderingen wel zien, waardoor onderverzekering of het volledig afwezig zijn van verzekeringsdekking, wordt voorkomen.” Ze verwacht dat een deel van de fysieke contacten blijvend digitaal plaatsvinden. “Als sector moeten we heel goed nadenken over de effecten hiervan op het tijdig signaleren van veranderingen bij de ondernemingen. Veranderingen die een onderneming niet altijd spontaan zal melden en waarbij het juist één van de meerwaarden van de adviseur is dat hij deze wel signaleert en hierover het overleg met de onderneming en risicodrager aangaat.”
Tools om adviseurs te helpen bij digitaal contact
Samen met Bureau DFO ontwikkelt Hol tools om adviseurs te helpen om, ook bij digitale klantcontacten, aandacht te besteden aan onderhoud van eerder afgesloten zakelijke verzekeringen.