Onderzoek Advieskeuze: bestaande klant staat open voor belletje van adviseur

Nederlanders nemen hun financiële producten meestal alleen onder de loep als er iets ingrijpends gebeurt. Financieel adviseurs zijn dan veruit de meest vertrouwde bron van informatie, blijkt uit onderzoek van Advieskeuze.nl. Volgens medeoprichter Christian Bouter is de huidige coronacrisis dus een uitgelezen kans voor adviseurs om de relatie aan te halen met bestaande klanten. Het onderzoek toont aan dat consumenten daar ook voor openstaan.
Delen:

Advieskeuze vroeg 1.800 consumenten hoe vaak ze verwachten hun financiële producten tegen het licht te houden. Minder dan de helft is van plan dat periodiek te doen. Ruim 56 procent alleen bij ingrijpende gebeurtenissen. Als dat zo is, dan geeft 83 procent de voorkeur aan de adviseur om hem bij de hand te nemen, tegenover nog geen 5 procent die de aanbieder zelf om hulp vraagt.

Actiever worden richting bestaande klanten

Ondanks dat de meerderheid aangeeft zelf te zullen bellen (69,6%) in plaats van een telefoontje van hun adviseur af te wachten (14,4%), geeft het resultaat van het onderzoek volgens Bouter duidelijk aan dat het intermediair actiever naar bestaande klanten moet opereren. “Klanten zijn blij met hun adviseur als bij afsluiten alles geregeld is. In de toekomst denken ze zelf wel contact op te nemen, maar juist in deze tijden wordt pijnlijk duidelijk dat veel consumenten hun financiële zaken niet op orde hebben.”

Je ziet dat mensen juist een relatie zoeken met een vertrouwenspersoon. Oprechte interesse van mens tot mens

Persoonlijke interesse

Advieskeuze vroeg consumenten ook wat ze verwachten van zo’n telefonisch onderhoud met hun adviseur. Meest gegeven antwoord: persoonlijke interesse (33%). Is alles nog naar wens? Boven een check op producten (31,9%), wetgeving (14,5%), of aanvullende diensten (2%).

Een uitkomst die Bouter opvalt. “Primair denk je waarschijnlijk: ‘een consument zit helemaal niet te wachten op een telefoontje van een adviseur.’ Maar je ziet dat mensen juist een relatie zoeken met een vertrouwenspersoon. Oprechte interesse van mens tot mens. Zulke menselijke waarden zijn nooit vervangbaar door een computer of robot. Dat is mooi om te zien.”