Leidinggeven in crisistijd: toon je menselijke kant

Leidinggeven in crisistijd: toon je menselijke kant

Geen enkele manager ontkomt er op dit moment aan: leidinggeven in crisistijd. En of de noodsituatie nu met corona te maken heeft of niet, leiderschap tonen in crisistijd betekent vooral empathie tonen, je menselijke kant laten zien.

Dat was wel de rode draad van het webinar Leiderschap in tijden van crisis dat het Verbond van Verzekeraars hield in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit. Nu de coronacrisis korte metten heeft gemaakt met alle geplande live events, heeft het Verbond ervoor gekozen de komende tijd een serie webinars over actuele thema’s aan te bieden.

160 bezoekers op webinar

Directeur Richard Weurding van het Verbond nam de ongeveer 160 webinarbezoekers mee naar 13 mei 2000 toen hij als adjuct-directeur van het Verbond in actie moest komen. Een zonovergoten dag die als een gitzwarte bladzijde de geschiedenis is ingegaan: die dag werd Enschede getroffen door een verwoestende vuurwerkramp.

Orde scheppen in  de chaos

De taak van het Verbond: orde scheppen in de chaos, die ontstond toen zo ongeveer elke verzekeraar twee dagen na de ramp met zijn eigen mensen de rampplek bezocht. Maar vooral direct na de bekendwording van de ramp snel een crisisteam formeren en zo snel mogelijk een duidelijke boodschap verkondigen over de verzekeringsdekking.

Snel molestclausule buiten werking

Weurding blikte ook terug op de ramp met de MH17, waar feitelijk sprake is van schade door molest. Dat valt doorgaans niet onder verzekeringsdekking, terwijl de slachtoffers geen benul hadden het risico te lopen tijdens hun vliegreis in een oorlogssituatie terecht te kunnen komen. Ook hier moest leiderschap worden getoond en wist het Verbond binnen 24 uur met enig duw- en trekwerk de molestclausule buiten werking te stellen.

Hulp bieden in noodsituaties

De coronacrisis is weer van heel andere orde. Consumenten moesten hun vakantiereis afbreken of afblazen en ondernemers werden van de ene op de andere dag brodeloos. Niemand heeft eigenlijk geen (financiële) schade van de ramp. Hier nam het Verbond (mede)initiatief om de ergste zorgen weg te nemen vanuit de gedachte om hulp te bieden in noodsituaties, om impact te maken.

Stoom je organisatie klaar voor de digitale revolutie in de verzekeringsmarkt

Digitale technologieën zorgen voor grote veranderingen in alle onderdelen van de economie en de maatschappij: er ontstaan nieuwe businessmodellen, start-ups gaan succesvol de competitie aan met grote corporates en sectoren transformeren. De dienstverlenende verzekeringssector wordt door al deze ontwikkelingen geraakt en moet zichzelf opnieuw uitvinden om van toegevoegde waarde te blijven.

Ontdek in de Masterclass van AM de businessimpact van de digitale revolutie in de verzekeringsmarkt en maak concreet een plan van aanpak.

De Masterclass Digitaal Leiderschap, die wordt gehouden op 22 en 23 september, is speciaal bedoeld voor ervaren managers en C-level professionals in de verzekeringssector die hun organisatie willen meekrijgen in de digitale transitie richting een compleet vernieuwde toekomst.

Meer weten? Ga naar de website voor meer info.

Taal belangrijk voor leider

Lidewey van der Sluis, professor Strategisch Talentmanagement en directeur van het Center for Leadership & Management Development bij Nyenrode, benaderde leiderschap in tijden van crisis vanuit de wetenschap tijdens het webinar. Ze stelde bijvoorbeeld dat taal heel belangrijk. “Leadership is a language game. Lockdown is een eufemisme voor elkaar opsluiten en ook social distancing verzacht de pijn.” Toonhoogte en non-verbale communicatie zijn eveneens elementen waar een leider zich bewust van moet zijn om al dan niet geloofwaardig over te komen. “Groot denken, klein doen. Maak het klein en persoonlijk, dan ben je meer een geloofwaardige leider.”

Tips om om te gaan met crisis

Frank Peters, eigenaar van Virtus Communications, gaf een aantal tips hoe om te gaan met crisissituatie, zeker wanneer het besef doordringt dat organisaties sowieso worden afgerekend op hoe ze omgaan met crisissituaties. “Ken de verwachtingen en het sentiment. Wees proactief, toon initiatief. Zorg ervoor dat de top zichtbaar is en doe het niet af met woordvoerders. En toon begrip, empathie, compassie. En indien nodig: bied excuses aan, bied perspectief aan gedupeerden. De crisis gaat niet over jou!”

Wees je bewust van adrenaline

Directeur Seada van den Herik van Onderlinge ’s-Gravenhage was de hekkensluiter op het webinar. Van een crisis lijkt bij haar organisatie geen sprake. Het thuiswerken van alle medewerkers was binnen een dag geregeld, de verwachtingen zijn en worden gemanaged en van een financiële malaise is zeker geen sprake. Wel benadrukte de voormalig topsporter – ze was professioneel roeister – dat bewegen van groot belang is om de overdaad aan adrenaline weg te werken. “Ook medewerkers hebben adrenaline; die kunnen ook te maken hebben met bijvoorbeeld een zieke partner thuis. Het is aan ons om hen aandacht te geven. Wij geven leiding in het belang van het ons bedrijf.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.