De geldverstrekkers die hoog scoren hebben volgens CMIS een team van kundige medewerkers die telefonisch bereikbaar zijn en voor wie ‘afspraak is afspraak’ geldt. Ook het nakomen van tijdslijnen, ruimte voor het bespreken van uitzonderingen en het niet overvragen van documenten voor een finaal akkoord worden goed beoordeeld.
De top 5
- Syntrus Achmea
- Triodos Bank
- Philips Pensioenfonds
- Rabobank
- NIBC Direct
Eigen midoffice scoort beter
De complete lijst en individuele cijfers heeft CMIS niet gepubliceerd. In zijn algemeenheid stelt de hypotheekketen dat geldverstrekkers met een eigen midoffice hoger scoren dan partijen die hun binnendienst uitbesteden aan Stater of Quion. Grootbanken doen het gemiddeld beter dan verzekeraars.
Aanvraag in linkerbaan
CMIS herkent ook trends bij de geldverstrekkers. Zo ziet de keten dat er meer partijen teams installeren met extra snelle tijdslijnen voor gespecialiseerd hypotheekintermediair met kwalitatief goed verzorgde aanvragen. Aanbieders hebben volgens CMIS ook meer aandacht voor maatwerk gekregen.
Meer aandacht voor backoffice nodig
Verbetering is ook mogelijk. CMIS zou graag zien dat de geldverstrekkers net zoveel zorg steken in hun afdeling backoffice (dienstverlening aan bestaande klanten) als hun midoffice (nieuwe aanvragen). “De kwaliteit op beheer blijft nog wel eens achter, terwijl consumenten ook bij dit soort aanvragen - denk aan hoofdelijk ontslag na een relatiebreuk of omzetting van een aflossingsvorm - gebaat zijn bij een goede dienstverlening”, aldus de opstellers.