De Dordtse verzekeraar moest een klant een schadevergoeding betalen van 500 euro omdat het pas vragen begon te stellen toen het aanvraagformulier al was ingevuld. De verzekering werd geweigerd. Volgens Kifid was het aannemelijk dat Promovendum de aanvraag wel had geaccepteerd als het geen kennis had kunnen nemen van de data aanwezig in de CIS-database.
Column Kifid-voorzitter
Kifid-voorzitter Eveline Ruinaard wijdde zelfs een blog aan de zaak om verzekeraars er nog eens op te wijzen dat dit absoluut niet toegestaan is. “Schademeldingen in de CIS databank op zichzelf kunnen niet de reden zijn voor het weigeren van een aanvraag”, aldus Ruinaard.
'Volgorde vragen nu gelijk aan andere verzekeraars'
In een reactie zegt een CAK-woordvoerder dat het klanten altijd heeft gevraagd naar het schadeverleden, maar voorheen pas als het aanvraagformulier reeds was ingevuld. “Bij het opnieuw raadplegen van het CIS Gebruikersprotocol en na onderzoek te hebben gedaan hoe andere verzekeraars dit aanpakken, hebben wij besloten om de vraag omtrent het schadeverleden eerder in het proces toe te voegen, namelijk in het aanvraagformulier. Onze vernieuwde vraagstelling is gelijk aan de vraagstelling van enkele andere verzekeraars die een CIS aansluiting hebben. Daarmee voldoen we inmiddels volledig aan het CIS Gebruikersprotocol.”
Retorische vraag
Het gaat dus strikt om het moment van het stellen van de vraag en niet zozeer over het antwoord van de klant. Is de overtreding werkelijk zo administratief? CIS-directeur Anne van Doorn bevestigt die uitleg. “Er moeten vragen zijn gesteld over het schadeverleden alvorens het antwoord te mogen controleren in de CIS databank.”