Het onderzoek wijst uit dat 33% van de werknemers verwacht dat hun baan binnen drie jaar wordt vervangen. Drie op de vijf werknemers denken dat hun werkgever hen voorbereidt op hoe het werk er in de toekomst uitziet en 55% vertrouwt erop dat hun organisatie hen zal omscholen wanneer de baan verandert, bijvoorbeeld als gevolg van automatisering. Iets wat in de financiële dienstverlening aan de orde van de dag is.
Coronacrisis onvoorziene uitdaging
Bedrijven moeten hier volgens Mercer op anticiperen en daarmee ook transformeren, terwijl ze worden geconfronteerd met onvoorziene uitdagingen zoals de coronacrisis. De economische terugslag die eraan zit te komen, kan tot gevolg hebben dat versneld sprake is van nieuwe personeelsstrategieën.
Organisaties worden mensgerichter
In het onderzoek worden verschillende trends aangestipt. Wereldwijd proberen organisaties hun personeel te inspireren én te stimuleren om de bestaande werkervaring opnieuw vorm te geven. Bijna drie op vijf organisaties doen dit met als doel mensgerichter te worden. Toch gelooft slechts 27% van de leidinggevenden dat de ervaring van werknemers een zakelijk rendement oplevert. En hoewel 61% van de werknemers zijn werkgever vertrouwt om voor zijn welzijn te zorgen en 48% van de leidinggevenden het als een belangrijk focuspunt beschouwt, heeft slechts 29% van de HR-leiders een gezondheids- en welzijnsstrategie.
Energieke medewerkers blijven langer bij het bedrijf, zijn veerkrachtiger en zijn sneller bereid om te scholen”
Zorg voor energieke medewerkers
“Hier valt nog genoeg winst te behalen. Energieke medewerkers zijn essentieel om de transformatie-agenda van organisaties te realiseren: ze blijven langer bij het bedrijf, zijn veerkrachtiger en zijn sneller bereid om te scholen”, zegt Derk Jan Koole, business leader career bij Mercer Nederland. “Vooral nu werknemers zich zorgen maken over de impact van de corona-pandemie op hun gezondheid, baanzekerheid en financiën, kunnen werkgevers het vertrouwen van hun werknemers maken of kraken met de acties die zij ondernemen. En vooral ook door de empathie die zij hun personeel tonen.”
Omscholing stimuleert succes
De tweede trend is dat bedrijven het personeelsbestand transformeren door nieuwe banen te creëren die passen bij een nieuwe wereldeconomie. Omscholing is de beste manier om zakelijk succes te stimuleren. Koole: “99% van alle organisaties begint aan een transformatie en rapporteert aanzienlijke hiaten in de beschikbare vaardigheden van het personeel. Het personeelsbestand, en het gebrek aan toekomstbestendige vaardigheden, zijn de belangrijkste redenen waarom transformaties mislukken.”
Nieuwe vaardigheden leren
Hoewel 78% van de werknemers aangeeft er klaar voor te zijn om nieuwe vaardigheden te leren, zegt 38% dat ze niet genoeg tijd hebben om te trainen. Bovendien investeert slechts 34% van de HR-leiders in het omscholen van personeel als onderdeel van hun strategie om zich voor te bereiden op de toekomst van werk. 40% weet niet over welke vaardigheden hun personeel beschikt. “Hier ligt een enorme kans voor organisaties”, aldus Koole. “Zij moeten inzichtelijk maken hoe toekomstige functies eruit zien en welke vaardigheden daarvoor nodig zijn. Wanneer zij in kaart hebben welke vaardigheden er al in huis zijn, kunnen ze daar hun omscholingsbeleid op aanpassen.’
Stoom je organisatie klaar voor de digitale revolutie in de verzekeringsmarkt
Digitale technologieën zorgen voor grote veranderingen in alle onderdelen van de economie en de maatschappij: er ontstaan nieuwe businessmodellen, start-ups gaan succesvol de competitie aan met grote corporates en sectoren transformeren. De dienstverlenende verzekeringssector wordt door al deze ontwikkelingen geraakt en moet zichzelf opnieuw uitvinden om van toegevoegde waarde te blijven.
Ontdek in de Masterclass van AM de businessimpact van de digitale revolutie in de verzekeringsmarkt en maak concreet een plan van aanpak.
De Masterclass Digitaal Leiderschap, die wordt gehouden op 22 en 23 september, is speciaal bedoeld voor ervaren managers en C-level professionals in de verzekeringssector die hun organisatie willen meekrijgen in de digitale transitie richting een compleet vernieuwde toekomst.
Meer weten? Ga naar de website voor meer info.
Machine learning sijpelt door
Als derde trend noemt het rapport dat werkgevers data en menselijke vaardigheden vaker met elkaar combineren. De ontwikkeling van machine learning sijpelt inmiddels door in alle bedrijfstakken: het gebruik van voorspellende analyses is in vijf jaar tijd bijna verviervoudigd: van 10% in 2016 naar 39% in 2020. Minder dan de helft van de organisaties gebruikt deze statistieken echter om menselijke vaardigheden te analyseren; zo zet slechts 43% de data in om werknemers te identificeren die van plan zijn te vertrekken en 18% kent de impact van beloningsstrategieën op prestaties.
Kunstmatige intelligentie kan grote hoeveelheden data sneller en minder foutgevoelig analyseren; mensen kunnen nog altijd beter beoordelen of de uitkomsten zinvol zijn”
“Terwijl kunstmatige intelligentie grote hoeveelheden data sneller en minder foutgevoelig kan analyseren, kunnen mensen nog altijd beter beoordelen of de uitkomsten zinvol zijn", vervolgt Koole. "Hoewel de data en de capaciteit voor analytics in veel bedrijven nu beter op orde zijn, blijven de vaardigheden om de juiste onderzoeksvragen te stellen én de vaardigheid om daar vervolgens juiste conclusies en aanbevelingen uit te trekken achter. Hierdoor blijft het grotere potentieel van analytics onbenut.”
Medewerkers op de eerste plaats
Tot slot laat het rapport zien dat bedrijven verder kijken dan alleen het aandeelhoudersbelang. Van de leidinggevende wereldwijd is 85% het hierover eens; echter, 35% van de bedrijven komt dit daadwerkelijk na. Ondertussen geeft een op de drie werknemers aan liever voor een werkgever te werken die verantwoordelijkheid toont tegenover alle stakeholders en niet alleen tegenover aandeelhouders en investeerders. “De afgelopen jaren ventileerden de meeste bedrijven dat werknemers op de eerste plaats komen”, meent Koole. “De huidige coronacrisis is hét moment om de daad bij het woord te voegen; zet de gezondheid en het welzijn van werknemers op de eerste plaats. Het vertrouwen dat zij in hun werkgever hebben en hoe zij zich in de toekomst aan het bedrijf binden, is afhankelijk van de maatregelen die bedrijven nemen in deze crisis. En ook hoe zij er straks weer uit komen.”