Tot nog toe hebben klanten afspraken niet massaal afgezegd. “Wij hadden te maken met vier annuleringen; dat is een verwaarloosbaar aantal op het totaal”, aldus algemeen directeur Michiel Meijer van de Van Bruggen Adviesgroep. Van Bruggen heeft ervoor gekozen om alle medewerkers thuis te laten werken. “Hier in Apeldoorn zijn twee mensen op kantoor aanwezig”, aldus de algemeen directeur die zelf vandaag op kantoor is om de twee aanwezigen te laten zien dat hij er voor hen is. “Maar de komende dagen werk ik thuis om het goede voorbeeld te geven.”
Dienstverlening blijft beschikbaar
Woordvoerder Carina de Kloet van De Hypotheker geeft aan dat medewerkers van het hoofdkantoor van de franchiseformule in elk geval tot en met 6 april vanuit huis werken. "Met elkaar hebben we een grote verantwoordelijkheid. Naar onze klanten en naar al onze 900 collega’s. De gezondheid en inzetbaarheid van onze medewerkers op 180 vestigingen en bij de overkoepelende associatie is erg belangrijk."
De verschillende vestigingen blijven wel zoveel mogelijk open. "De vestigingsmedewerkers hebben instructies ontvangen hoe ze thuis kunnen werken, als dat van ze gevraagd wordt. De dienstverlening blijft voor alle klanten beschikbaar, maar wellicht op een andere manier dan ze van ons gewend zijn." De Kloet geeft aan klanten zo mogelijk nog naar de vestigingen kunnen komen, maar dat telefonisch telefonisch contact en videochatten ook opties zijn.
Fysieke afspraken omgezet in digitale
Bij Van Bruggen zijn alles fysieke afspraken omgezet in een digitale variant. De adviesketen heeft verschillende tools beschikbaar waarbij de adviseur zijn scherm kan delen met de klant, al dan niet in combinatie met een cameraverbinding. Op dit moment zijn er nog geen gevolgen voor het hypotheekadviesbedrijf voor wat betreft het aantal hypotheekaanvragen.
Sector loopt 13 tot 14 weken achter
“De sector loopt 13 tot 14 weken achter. We zijn nu vooral bezig met adviezen, waarbij de opdracht tot dienstverlening al is getekend”, aldus Meijer. Pas over 10 tot 12 weken verwacht de algemeen directeur mogelijk omzettechnisch iets te gaan merken van de crisis. “Onze business draait op consumentenvertrouwen en dat staat nu onder druk.” Al liggen er volgens hem ook kansen voor oversluiters. Die zijn spekkoper, omdat de kans groot is dat de hypotheekrentes nog verder dalen.
CMIS zet webcamadvies open
CMIS Franchise, die de merken Huis & Hypotheek en Hypotheekshop voert, zag afgelopen week al een toename van het aantal online afspraken. "We hebben nu voor alle adviseurs webcamadvies opengezet", vertelt directeur Mark de Rijke. "In Brabant hebben we dat vorige week al opengezet." Volgens hem kan de business gewoon doorgaan en gaat die tot nog toe ook door; van een afname van het aantal hypotheekaanvragen is nu zeker (nog) geen sprake. Hij geeft aan dat medewerkers op het hoofdkantoor voorlopig thuis werken; kantoren zijn zo mogelijk wel geopend.
HDN ziet nu nog toename aanvragen
Bij Hypotheken Data Netwerk (HDN) kunnen medewerkers – overigens allemaal vanuit huis - realtime zien hoeveel hypotheekaanvragen er ingediend worden. Ook hier heeft corona nog niet zijn stempel gedrukt op het aantal hypotheekaanvragen. Wat er nu op de website van HDN staat, is het aantal aanvragen van vorige week (11). Dat is nog altijd 3% meer dan in week 10. Een woordvoerder verwacht dat volgende week maandag wellicht al iets te zien is van de gevolgen.