Brand New Day verwacht snel de PPI met meeste werkgevers te zijn

Brand New Day verwacht snel de PPI met meeste werkgevers te zijn

In zowel 2018 als 2019 werden duizend nieuwe werkgevers per jaar klant van de premiepensioeninstelling (PPI) van Brand New Day. De online pensioenbank verwelkomde eind vorige maand de vijfduizendste werkgever en zegt zelf dat het een kwestie van een paar weken is voor ze de grootste PPI van het land is.

Brand New Day bestaat deze week tien jaar. De online pensioenbank viert dat niet alleen met een filmpje waarin wordt toegegeven dat er blunders zijn gemaakt en er in de eerste jaren misschien wat hoog van de toren is geblazen, maar ook met het uitspreken van de ambitie om de grootste PPI van Nederland te worden.

Die PPI maakt de tien jaar overigens nog niet vol. Brand New Day kreeg daarvoor een vergunning in 2011. Volgens de online pensioenbank is de premiepensioeninstellingen de snelst groeiende van Nederland, gerekend in het aantal werkgevers. Was het marktaandeel een paar jaar geleden 20 procent, inmiddels is dat naar eigen zeggen meer dan 30 procent.

Binnen een paar weken wordt Aegon voorbijgestreefd

Aan het eind van het eerste kwartaal van 2020 zegt Brand New Day de grootste PPI te zijn op basis van het aantal werkgevers. Afgelopen twee jaar kwamen er tweeduizend bij en eind januari kon de bank de vijfduizendste in de boeken bijschrijven. Op dit moment moet Brand New Day qua aantallen gecontracteerde werkgevers alleen Aegon nog voor zich dulden. Die verzekeraar voegde medio 2018 Aegon PPI en Aegon Cappital samen en creëerde zo de grootste premiepensioeninstelling met op dat moment ruim 4.500 werkgevers.

Aegon en BeFrank hebben hoogste premie-inleg

In premie-inleg gerekend komt Brand New Day overigens nog niet in de buurt van de grootste PPI’s. De samengevoegde PPI’s van Aegon zijn over 2018 de grootste met een inleg van 454 miljoen euro. Kort daarop volgt BeFrank (NN) met 441 miljoen euro premie-inleg. Volgens de cijfers uit het laatste AM Jaarboek volgt Brand New Day na ABN Amro PPI en Zwitserleven PPI op plaats vijf. De online bank had in 2018 een premie-inleg van 121 miljoen euro.

Brand New Day mikt vooral op mkb'ers

Dat is te verklaren doordat Brand New Day zich hoofdzakelijk richt op mkb’ers en ondernemingen tot zo’n duizend werkgevers. “Binnen dit klantsegment kiezen start- en scale-ups met jonge werknemers vaak voor ons”, zegt directeur Jan Willem Hoitsma in een persbericht. “We hebben pas zo’n 15% marktaandeel op basis van het aantal deelnemers in de PPI-markt.”

Volgens Hoitsma kiezen de laatste tijd ook grote bedrijven steeds vaker voor Brand New Day. Het toevertrouwde vermogen van de PPI steeg afgelopen jaar met 61 procent, van 620 miljoen euro naar meer dan 1 miljard.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.