De Autoriteit Persoongegevens (AP) legde vorig jaar al uit dat adviseurs en geldverstrekkers in de offertefase niet om het burgerservicenummer mogen vragen. Een BSN mag alleen verwerkt worden als dit noodzakelijk is voor het verrichten van een rechtshandeling. Dat betekent dat een hypotheekverstrekker pas om het BSN mag vragen als de hypotheek definitief akkoord is.
Alleen burgerservicenummer op definitieve offerte
Een aantal geldverstrekkers heeft begin dit jaar het eigen beleid aangepast. Pas als het hypotheekdossier met alle stukken is goedgekeurd en de bank met een bindend aanbod komt, wil de geldverstrekker pas een burgerservicenummer zien. Op die definitieve offerte vult de consument zijn BSN in, zodat de stukken naar de notaris kunnen.
“Dit lijkt een kleine aanpassing,” schrijft de Hypotheekshop in zijn nieuwsbrief, “maar het zal in de praktijk toch lastig zijn.” De adviesketen verwacht dat meer geldverstrekkers binnenkort hun beleid op deze privacyeisen uit de AVG zullen aanpassen.
Wachten op volledig digitale acceptatie met brondata
Dat betekent dat adviseur of consument op alle documenten het BSN moeten doorhalen. Online documenten moeten worden uitgeprint of digitaal worden bewerkt. Het gaat bijvoorbeeld om paspoort, IB-aangifte, loonstrook, pensioenoverzicht of UWV-verzekeringsbericht. Toestemming van de klant voor gebruik van het BSN helpt niet. Zelfs dan geldt het verbod om deze persoonsgegevens te verwerken.
Volgens de Hypotheekshop wordt de hypotheekaanvraag pas weer eenvoudiger als het burgerservicenummer niet meer is opgenomen op dergelijke documenten. Of zodra geldverstrekkers hypotheken volledig digitaal gaan accepteren op basis van brondata.