De data van de autofabrikanten bevat alleen kentekengegevens die volgens de woordvoerder niet gekoppeld zijn aan de NAW-gegevens. “Die kentekengegevens zitten alleen gekoppeld aan een voertuig. In een aantal gevallen weten we niet of die auto nog dezelfde eigenaar heeft. Om die eigenaar te bereiken moeten we terug naar de fabrikant voor wie we de polis in behandeling hebben.” Volgens de woordvoerder is dat ook de belangrijkste reden dat het zo lang geduurd heeft voor gedupeerden een bericht ontvingen van de verzekeraar.
Geclusterd
“Het is een heel gepuzzel”, zegt de woordvoerder. Mensen van wie de gegevens op de schijf stonden, krijgen geclusterd bericht. Gisteren was Toyota aan de beurt. "We hadden het inlichten ook over kunnen laten aan de fabrikanten, maar we hebben besloten dat wij hier zelf verantwoordelijkheid in moeten nemen.”
Kluisverhuur
De kluis met de harde schijf werd niet gestolen uit het kantoor van Allianz, maar bevond zich op een locatie bij een bedrijf dat kluisruimte verhuurt aan derden. Het is volgens de woordvoerder daarom niet zeker dat de dieven überhaupt wisten dat ze de inhoud van een Allianz-kluis meenamen. Er zijn volgens Allianz nog geen aanwijzingen dat de gestolen data misbruikt wordt. De data zou alleen met specialistische kennis en apparatuur van de schijf te halen zijn.
Het is niet bekend hoe groot de kostenpost in verband met datalek voor Allianz is.