Dat blijkt volgens De Telegraaf uit een uitgebreide analyse van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid naar dodelijke ongevallen op de rijkswegen.
Gordelverklikker
"We zijn geschrokken van deze aantallen, helemaal omdat veel verongelukte automobilisten bewust de ’gordelverklikker’ hadden omzeild", reageert woordvoerder Patrick Rugebregt.
Veilig Verkeer Nederland is verbijsterd. "Als je deze cijfers ziet, zinkt de moed je in de schoenen en kan actie haast niet uitblijven", stelt woordvoerder Rob Stomphorst.
Boom
Ongevallen met dodelijke afloop op rijkswegen zijn vaak kop-staartbotsingen of aanrijdingen waarbij de bestuurder van de weg raakt en met de auto tegen een boom of in een greppel tot stilstand komt.
Risicogedrag
"De meeste ongevallen ontstonden door onoplettendheid of bewust risicogedrag van de weggebruiker op een weg die weinig ruimte biedt voor menselijke fouten. In een klein deel van de ongevallen speelde ook een voertuigdefect een rol", aldus de onderzoekers.
63 doden
In totaal vielen in 2017 63 doden bij snelwegongelukken. Aanrijdingen met een obstakel in de berm waarbij inzittenden overleden, kwamen 25 keer voor, fatale kop-staartbotsingen 21 keer en 8 mensen kwamen om het leven bij een frontale botsing.