ING heeft hiervoor begin deze maand het privacystatement voor klanten gewijzigd. Hierin wordt nu aangekondigd dat de bank commerciële berichten kan tonen op de eigen app en site en op websites en apps van anderen. Daarvoor maakt ING gebruik van af- en bijschrijvingen: naar wie wordt geldt overgemaakt, van wie ontvangt de klant geld en waar wordt gepind.
Op zoek naar een koophuis
De bank adverteert alleen met eigen producten. Als voorbeeld van persoonlijke advertenties noemt ING onder andere hypotheken voor mensen bij wie maandelijks een hoge huur wordt afgeschreven. "Misschien bent u dan op zoek naar een koophuis", concludeert de bank. En als klanten pinnen op een luchthaven, kan ING een persoonlijk aanbod doen voor een creditcard of reisverzekering. Mensen die kinderbijslag ontvangen kunnen rekenen op reclame voor spaarrekeningen voor kinderen.
Klantdata niet in de verkoop
Vijf jaar geleden ontstond grote ophef toen ING het plan lanceerde betaalinformatie van klanten te verkopen aan adverteerders. De bank zag daar uiteindelijk vanaf. Tegen techsite Tweakers zegt een woordvoerder van ING dat er vooralsnog geen plannen zijn om ook externe adverteerders toegang te geven. “We kunnen niet in de toekomst kijken, maar op dit moment is er absoluut geen sprake van verkoop van klantdata.”
In de privacyverklaring belooft ING “heel zorgvuldig” met de betaalgegevens van klanten om te gaan. Wie toch niet op advertenties voor ING-hypotheken of -verzekeringen zit te wachten, kan de aanbiedingen uitzetten in de privacyinstellingen.