“Dit wordt een vergelijkingsplatform 2.0”, zegt Raetsheren-directeur Imco Struiksma. “Bestaande vergelijkingswebsites hebben als doelstelling om zelf de overeenkomst tot stand te brengen. Wij brengen een vergelijkingsplatform waar ook tussenpersonen gebruik van kunnen maken.” Kiest de klant voor advies, dan wordt het automatisch de klant van de adviseur. Volgens Struiksma ondersteunt Wefox het intermediair met relevante riscio-informatie over de klant. “Daar zit een wereldwijd softwarepakket achter dat dit mogelijk maakt.”
Marketingmachine
Een klant die niet voor advies kiest, wordt automatisch bij een adviseur ondergebracht in de regio van de aanvrager. "Wij geloven niet in execution only", zegt Struiksma. “De praktijk wijst echter uit dat klanten toch vaak een check willen hebben. Bijvoorbeeld via een mail of een gesprek."Het systeem gaat ook mogelijkheden bieden om het aansluitende advies via videoconferencing te bewerkstelligen. Wefox is als platform al beschikbaar in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië en Spanje. “Het is echt een marketingmachine. Wij verwachten dat adviseurs daar een ongelofelijke spin-off van kunnen hebben.”
Nieuwe verzekeraars
Wereldwijd zijn er ruim 300 verzekeraars aangesloten bij het Wefox. Struiksma verwacht dat er met de introductie van het platform veel nieuwe buitenlandse verzekeraars de markt zullen betreden. Qua Nederlandse distributie zou het volgens Struiksma voor de hand liggen om dat via volmachten te doen. Op welke manier het exact ingericht wordt, moet de komende maanden blijken.
Leren en verbreden
Voor Raetsheren zelf is het partnerschap met Wefox vooral een manier om de eigen portefeuille te verbreden en te leren van de technologische mogelijkheden die Wefox meeneemt. “Van oudsher zitten wij aan de bovenkant van het segment. Onderkant corporate zeg ik wel eens. Met Wefox willen we ook wat meer richting het zzp- en mkb-segment komen.”