SNS heeft tegenover de klant erkend dat in het telefoongesprek is toegezegd dat hij de korting zou krijgen. De bank maakte excuses en bood uit coulance aan om de rentekorting onverplicht een jaar lang toch te geven. Een geste die gelijkstaat aan 576 euro. De klant heeft dit aanbod afgeslagen en eist de rentekorting voor de resterende 17 jaar van zijn looptijd. Omgerekend een bedrag van 9.966 euro.
Aanbod
Bij Kifid vond de man dat hij een aanbod heeft gekregen van de bank en dat hij dat aanbod heeft aanvaard. Dat de bank een fout maakte, doet daar volgens hem niet aan af. Kifid haalt in dat verband het bijbehorende wetsartikel aan. “Concreet komt de inhoud van dit artikel erop neer dat de Bank in beginsel gehouden is aan de mededeling die zij aan Consument gedaan heeft, ook indien deze mededeling een fout bevatte.”
Vergissing
Er zitten echter wel haken en ogen aan: “Voorwaarde daarvoor is evenwel dat Consument er redelijkerwijs op mocht vertrouwen dat deze mededeling de werkelijke bedoeling van de Bank weergaf. Indien duidelijk is of had moeten zijn dat sprake is van een vergissing, behoeft de Bank niet vast te zitten aan de onjuiste mededeling.”
Bevoegdheid
Volgens SNS hebben klantenservicemedewerkers geen bevoegdheid om te beslissen over het geven van rentekorting. Daartoe dient een procedure met een aanvraagformulier, een proces dat niet door de klant gevolgd is. Bovendien was de website van de bank wel duidelijk over de voorwaarden voor een korting op de hypotheekrente.
Verkeerde been
Volgens de geschillencommissie had de klant dus kunnen weten dat de informatie onjuist was. “Het is aannemelijk dat Consument door het telefoongesprek […] op het verkeerde been gezet is, maar naar objectieve maatstaven had Consument er niet op mogen vertrouwen dat de rentekorting op dat moment daadwerkelijk aan hem aangeboden werd”, schrijft Kifid in de uitspraak. De consument had bijvoorbeeld ook op de website kunnen kijken of hij recht had op korting.
Coulance
De geschillencommissie wijst de vordering daarom af in een bindende uitspraak. Volgens Kifid siert het SNS dat het uit coulance nog een jaar rentekorting heeft aangeboden en dat het de bank vrijstaat om dit voorstel overeind te houden.
Duiding bij uitspraken in de am:kifid-uitsprakenbank
In de am:kifid-uitsprakenbank voorzien advocaten van drie kantoren de Kifid-uitspraken die op am:web zijn gepubliceerd van een juridische toelichting. Dat kan een duiding zijn van het vonnis, of een praktijkles die eruit getrokken kan worden. De database wordt wekelijks aangevuld met nieuwe uitspraken plus duidingen. Ga naar https://kifiduitspraken.amweb.nl/.