Salvage, die bij een calamiteit namens de Nederlandse brandverzekeraars optreedt, persoonlijke hulp biedt en de schade beperkt, kreeg medio vorig jaar bij wijze van proef een coördinerende rol bij asbestcalamiteiten.
Effectiever afhandelingsproces
Betrokken partijen, waaronder het Verbond van Verzekeraars, constateerden dat de pilot leidde tot een effectiever afhandelingsproces, beheersbare kosten en een verbeterde communicatie met omgevingsdiensten en omwonenden. Daarom wordt de proef omgezet tot een reguliere werkwijze. Dit mandaat wordt medio 2020 geëvalueerd.
Afwezigheid coördinerende rol
Aanleiding voor de proef was dat de afwezigheid van een coördinerende partij zorgde voor ongewenste situaties. De opruiming kwam vaak laat tot stand, waardoor het risico op blootstelling aan asbest extra groot was. Ook was er onduidelijkheid over de financiële afwikkeling en werden omwonenden niet tijdig geïnformeerd over risico’s en aanpak. De uitbreiding van het werkterrein van de Salvage-coördinator moet een win-winsituatie opleveren voor alle betrokken partijen.
Honderd branden per week
Gemiddeld komt stichting Salvage bij honderd branden per week in actie, waarvan in ongeveer 5% sprake is van de aanwezigheid van asbest. Wanneer bij een brand asbest is vrijgekomen, moet er zo snel mogelijk een bedrijf worden ingeschakeld voor de inventarisatie van het verontreinigde gebied.