Volgens het Verbond kunnen veel kleine ondernemers moeilijk procederen bij de rechter vanwege de hoge kosten en drempelbedragen die daaraan verbonden zijn. Het Verbond zegt ook geregeld vragen binnen te krijgen van deze groep waar zij terecht kunnen met hun geschil. De tweede reden is dat voormalig minister Dijsselbloem van Financiën al eens had opgeroepen om de mogelijkheid te onderzoeken.
Service
Kifid zelf heeft wel oren naar uitbreiding. “Het zou mooi zijn als kleinzakelijke ondernemers in de toekomst ook met verzekeringsklachten bij Kifid terecht kunnen”, zegt voorzitter van de Geschillencommissie Eveline Ruinaard in een reactie op de plannen van het Verbond. Ruinaard ziet het onderzoek als een eerste stap naar een extra service voor ondernemers. “Een service die Kifid kan bieden en die voorziet in een behoefte.” Ook Ruinaard zegt dat Kifid regelmatig verzoeken binnenkrijgt van ondernemers om hun verzekeringsklacht op te lossen.
Voorbehoud
Eén en één is twee? Niet helemaal. De club van verzekeraars maakt een belangrijk voorbehoud. “Voorwaarde voor het Verbond is overigens dat de wachttijden bij Kifid eerst stevig moeten worden teruggebracht. Voorlopig wordt er daarom eerst gekeken naar de haalbaarheid van eventuele uitbreiding naar de zakelijke markt”, aldus het Verbond in een toelichting op het voornemen.