Ondanks de teleurstelling over Achmea, ziet Flipse wel dat verzekeraars hun strategie aan het verleggen zijn. “Net voor de zomer hoorde ik het gerucht dat de verzekeraars met elkaar hadden afgesproken om op zo kort mogelijke termijn alle lopende individuele zaken te schikken.In juli kreegik al het eerste signaal dat dit ook gebeurde. Inmiddels heb ik tientallen mensen gesproken en vaak ook hun dossiers gezien, waar met de verzekeraar(s) tot een schikking was gekomen. De gedupeerden waren daar allemaal erg content over”, zegt Flipse.
‘Gunstige ontwikkeling’
Volgens de voorzitter van de claimvereniging is het opvallend dat er na jaren strijd ineens de wil was om in individuele gevallen tot een oplossing te komen. “Wat iedereen opviel is dat de verzekeraar(s) niet echt moeilijk meer deden over de grondslagen van de klacht en zeker niet over de hoogte van de compensatie.” Ook ontwikkelingen in de dossiers die bij het Kifid liggen zien er volgens Flipse gunstig uit. Hij vermoedt dat verzekeraars bezig zijn om capaciteit vrij te maken om zich te kunnen concentreren op de collectieve procedures.
Krachten bundelen
Flipse vindt de strategie een slimme en efficiënte manier om het hoofdpijndossier op te lossen, al hoopt hij niet dat verzekeraars denken het dossier nu gemakkelijk van tafel te krijgen. “Integendeel. Dit dossier krijgt volgend jaar een versnelling omdat er nu een samenwerking is tussen de vereniging Woekerpolis met haar ruim 130.000 leden en de Consumentenbond met haar ruim 450.000 leden. Dat betekent dat deze organisaties hun krachten bundelen op het gebied van kennis, netwerk, marketing, et cetera. Ook financieel staan beide organisaties er sterk voor om het verzekeraars tot in lengte van jaren moeilijk te maken.”
Volgens Flipse is aan het uitroken van de woekerpolisclubs nu definitief een einde gekomen. “Het zijn de claimorganisaties die vanaf 2019 het vuur zullen aanwakkeren”, aldus Flipse.