Het gaat hier om de polis Basis Exclusief van Zilveren Kruis. De zorgverzekeraar maakte op 4 januari 2018 twaalf wijzigingen in de polisvoorwaarden bekend. Deze wijzigingen gingen met terugwerkende kracht in, vanaf 1 januari van dat jaar. Twee van de wijzigingen waren in het nadeel van verzekerden.
Passende polis
"Wij rekenen het Zilveren Kruis zwaar aan dat zij deze wijziging te laat met haar verzekerden heeft gedeeld", aldus de NZa. Het kiezen van een passende polis is geen eenvoudige klus. "Als na het afsluiten van zo'n polis de voorwaarden wijzigen, vinden wij het van groot belang dat burgers hier tijdig en duidelijk over worden geïnformeerd. Zo kunnen zij afwegen of de wijziging in de polisvoorwaarden voor hen aanleiding is om over te stappen naar een andere zorgverzekering."
Niet overlegd
De NZa neemt het Zilveren Kruis ook kwalijk dat zij de wijzigingen in de polisvoorwaarden niet heeft overlegd. "Hiertoe zijn zorgverzekeraars wel verplicht. Zo kunnen wij nagaan of de verzekeringen ook werkelijk een zorgverzekering zijn."
Bestuurlijke boete
De overtreding kwam aan het licht na een handhavingsverzoek. Volgens NZa constateerde zij al enkele keren dat zorgverzekeraars belangrijke informatie niet tijdig bekend maken. "Dit baart ons zorgen, omdat verzekerden moeten kunnen vertrouwen op de polisvoorwaarden van hun zorgverzekeraar. Bij komende overtredingen door zorgverzekeraars zullen wij overgaan tot het opleggen van een bestuurlijke boete."
Reactie Zilveren Kruis
Zilveren Kruis heeft tegenover de NZa aangegeven dat zij er van doordrongen is dat het tijdig publiceren van alle informatie op de website bijzonder belangrijk is voor transparantie naar de verzekerden en de toekomstige verzekerden. De zorgverzekeraar van Achmea Kruis zegt maatregelen te hebben getroffen om tijdige publicatie en het, hierna genoemde, overleggen van polisvoorwaarden aan de NZa te borgen.