Op het onderdeel desktop staan bijvoorbeeld wel DSW (10), Nuvema (31) en Ardenta (32) vermeld, maar zijn ASR of Nationale-Nederlanden in geen velden of wegen te bekennen. Volgens de onderzoekers komt dat door de methodiek. De respondenten worden helemaal vrijgelaten in hun oriëntatie. “Daardoor worden alleen aanbieders meegenomen die ook daadwerkelijk gevonden worden, dus geldt ook niet gevonden worden = niet beoordeeld”, schrijven de marktonderzoekers.
Opdracht
Een opdracht aan de respondenten luidde bijvoorbeeld: “Na een gesprek met je buurman besluit je dat het tijd is om eens kritisch naar je autoverzekering te gaan kijken. Zoek op internet wat de beste autoverzekering voor jouw specifieke situatie is. Zorg dat je alles te weten komt over welke autoverzekering voor jou het beste is en waar je deze het beste zou kunnen afsluiten. Ga zo ver door op de website als je kunt, maar ga niet daadwerkelijk een autoverzekering afsluiten.” Op deze manier werden er zeven verschillende oriëntatieopdrachten uitgezet.
Sympathiek
Respondenten vonden ANWB.nl sympathiek ogen. Pechhulp, actuele file-informatie en de routeplanner werden ook gewaardeerd. “Hoewel deze functies niet direct relevant zijn voor het product autoverzekering, draagt het wel bij aan de sympathieke uitstraling van ANWB.nl”, staat in de monitor.
Opmerkelijk is dat de uitvaartverzekeraars online goed scoren. De top 5 op smartphone telt drie aanbieders van uitvaartverzekeringen. Achter ANWB eindigden respectievelijk Monuta, Yarden en Dela op plaats twee, drie en vier. De onderzoekers concluderen dat dit onder meer komt omdat de pagina’s over leven gaan en niet over dood. “Dit maakt het onderwerp niet minder zwaar, maar de pagina voelt toch licht.”