“Na de aanvaring bij Grave zag je dat de waterstand van de Maas dramatisch daalde”, zegt Van de Brink in het vakblad. “Daardoor werden delen van het traject stilgelegd en kwamen bedrijven zonder aanvoer over het water te zitten. We zijn nu bezig met de ontwikkeling van een verzekering voor de gevolgen van ‘trade disruption’ als gevolg van een verstoring in de supply chain.”
Volgens Van den Brink heeft de beroepsvaart zelf ‘Grave’ ook aangegrepen om het verzekeringspakket tegen het licht te houden. “Daarnaast zijn scheepseigenaren zich meer gaan verdiepen in een stremmingsverzekering. Beide cases leveren in elk geval fantastisch lesmateriaal op voor de (interne) opleiding van onze brokers.”
Cyberrisico op zee
Net als in andere branches zijn cyberverzekeringen in de maritieme wereld een groeimarkt. Volgens Van den Brink is dat een nieuwe ontwikkeling. “Vijf jaar geleden hadden nagenoeg alle verzekeringen een cyber exclusion clause, een standaardclausule die regelde dat verzekeraars in dit soort situaties geen dekking boden. Nu zie je dat er – onder meer in de scheepvaart – mogelijkheden zijn om die uitsluiting ‘terug te kopen’.”
De verzekerbaarheid van het risico betekent ook een extra verantwoordelijkheid voor bestuurders. “Je kunt niet volstaan met een opdracht aan de IT-manager om de bedrijfssystemen beter te beveiligen. Er moet bewustwording komen en betrokkenheid van de hele bedrijfskolom om cyberrisico’s beheersbaar te maken”, zegt Van den Brink.