“Met het online overzicht heb je altijd en overal een actueel en overzichtelijk beeld van je verzekeringen. Dat is handig op momenten waarop je snel informatie over je verzekeringen nodig hebt, bijvoorbeeld als je schade hebt”, aldus Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars.
Deelnemende verzekeraars
Tijdens de introductiefase zullen meer verzekeraars hun aansluiting op de website afronden, waardoor hun verzekeringen gemakkelijk toe te voegen zijn aan het overzicht. Op Mijnverzekeringenopeenrij.nl staat een actuele lijst met deelnemende verzekeraars en verzekeraars die binnenkort zullen deelnemen. Op dit moment wordt meer dan de helft van alle particuliere verzekeringen door de verzekeraars aangeleverd. De verwachting is dat dit aandeel in de loop van 2018 zal stijgen naar boven de tachtig procent. Weurding: “Mijnverzekeringenopeenrij.nl is nu al voor een grote groep consumenten goed te gebruiken. Wij willen graag leren van hun gebruik om de website verder te verbeteren.”
Polissen op papier
Nederlanders bewaren polissen nog op papier. Uit onderzoek onder 1029 consumenten door Gfk blijkt dat bijna twee op drie consumenten zijn polissen op papier bewaart. Slechts 16% bewaart zijn polissen digitaal. “Nederlanders lopen internationaal gezien voorop als het gaat om het digitaal en online regelen van hun geldzaken”, aldus Weurding, “maar veel consumenten bewaren hun verzekeringen nog op papier. Met Mijnverzekeringenopeenrij.nl heeft iedereen een startpunt om een digitaal overzicht van al zijn verzekeringen te maken.”
Toegang verzekeringsgegevens
Consumenten maken een overzicht door per verzekeraar hun klantkenmerk in te voeren. Dat kan een polis-, klant- of relatienummer zijn. Daarna verschijnen alle gevonden verzekeringen van de verzekeraar in het overzicht. Met de machtigingsfunctie kunnen consumenten hun verzekeringen met iemand anders delen. Zo kunnen consumenten bijvoorbeeld een overzicht maken voor het gehele gezin. Niemand heeft toegang tot de verzekeringsgegevens, ook verzekeraars en adviseurs niet. De gegevens worden verder met niemand gedeeld, tenzij de consument met de machtigingsfunctie hiervoor nadrukkelijk kiest.
Jaren van voorbereiding
De initiatiefnemers zijn al even bezig met de ontwikkeling van Mijnverzekeringenopeenrij.nl. Het Verbond van Verzekeraars presenteerde de poliskluis in mei 2016, na jaren van voorbereiding, aan haar leden. Programmamanager Janpieter Koning stelde toen dat het nog een jaar zou duren eer de site voor de consument live zou gaan.