Volgens het bedrijf verkocht de online makelaar in het eerste jaar 150 huizen in Rotterdam. Potentiële kopers doen bij het concept hun bod op een soort online veiling. De biedingen zijn ook voor andere geïnteresseerden te zien. “Het winnende bod bij ons is gemiddeld 14% hoger dan de vraagprijs. Dat is bijna 20% meer dan bij andere online makelaars”, aldus eigenaar Mark Glas.
Navolging
Glas verwacht dat anderen zijn concept zullen gaan kopiëren. Volgens hem wordt het hoog tijd dat de makelaardij aansluit bij de werkelijkheid van de 21ste eeuw, waarin consumenten alles online regelen. De verkoper krijgt bij De Gratis Makelaar de taxatie, fotografie, het inmeten van de woning, verkoopadvies, een raambord, posters en flyers en de juridische levering. De woning wordt op Funda gezet. De verkooptekst en de bezichtiging van de woning moet de verkoper zelf regelen.
Fee afbouwen naar € 0
De kosten, een vast bedrag van € 1.799, worden betaald door de koper. Die kan dat bedrag meefinancieren door het op te tellen bij de koopsom. Op termijn hoopt Glas ook de service voor kopers gratis te maken. “Ons streven is de fee stapsgewijs af te bouwen aar € 0.” Hij verwacht het biedingenplatform dan te financieren met vergoedingen van hypotheekverstrekkers, verzekeraars en energieleveranciers.